Sanna Kekki

Peruskoulusta valmistuttuaan Sanna Kekillä oli kolme jatko-opintosuunnitelmaa: lukio, kampaaja ja rakennusala. Jälkimmäinen kiinnosti eniten, ja ammattioppilaitoksesta valmistuttuaan Sanna jatkoi opiskeluaan Seinäjoen ammattikorkeakouluun rakennusmestariksi.

- Kampaajan pääsykoepäivät menivät ohi suun, lukio ei muuten vaan kiinnostanut, joten jäljelle jäi rakennusala.

Rakentaminen kuitenkin oli Sannalle mieluisa vaihtoehto. Nyt hän viimeistelee opintojaan opinnäytetyön merkeissä ja odottaa valmistumista.

- Opparini aihe on liiketilan muutostyöt hammaslääkäriasemaksi. Se on viimeisin työmaa, missä olin kesällä töissä. Toimin kohteen vastaavana mestarina.

  

 

sanna_kekki_rakennusmestari_400x350.jpgMestaria tarvitaan työmaalla

Insinöörien ja rakennusmestarien opinnoissa on eroja, vaikka molemmat rakentamisen äärellä viihtyvätkin. Insinöörit opiskelevat matemaattisia aineita, kun rakennusmestarit taas pureutuvat käytäntöön.

- Rakennusmestari suuntautuu toimiston sijaan työmaalle. Emme saa suunnitella suuria rakennuksia, mutta esimerkiksi omakotitaloja saamme suunnitella, ja se juuri minua kiinnostaakin.

Vaikka oppiminen ammattikorkeakoulussa on käytännönläheistä ja työelämälähtöistä tekemistä, niin rakennusmestarit eivät opettele rakentamaan taloja, vaan asiaa lähestytään teoreettisella tasolla.
- Emme siis ole tunneilla vasara kädessä.

Koulutukseen ei kuulu kantaa kirjoja kirjastosta kotiin, sillä suurin osa tenttiaineistosta tulee opettajan antamista luentomateriaaleista. Teoriaopinnot painottuvat luentoihin, mutta paljon tehdään myös ryhmätöitä.

 

Yritysvierailut tutustuttavat työelämään

Työelämälähtöistä opiskelutapaa tukevat lukuisat yritys- ja työmaavierailut, joita myös Sanna on päässyt luokkansa kanssa tekemään.

- Saamme itse ehdottaa mielenkiintoisia vierailukohteista. Olemme vierailleet muun muassa Peabilla sekä monilla kerrostalotyömailla. Minusta vierailut ovat mielenkiintoisia ja kiva lisä penkillä istumiseen.

Yritysvierailujen lisäksi työharjoittelut ovat olleet Sannan mielestä parasta, mitä opinnot ovat hänelle tarjonneet. Rakennusmestareiden opintosuunnitelmaan kuuluu yhteensä kolme työharjoittelujaksoa.

- Olen ollut harjoittelussa Lemminkäisellä. Ensimmäisenä vuonna toimin apumestarina ja tein esimerkiksi määrälaskentaa. Kesällä pääsin sinne kesätöihin ja toimin työmaamestarina, jolloin johdin kerrostalotyömaata.
Sannan mielestä opetus on ollut pääosin mielenkiintoista, sillä käytännön tekeminen on jatkuvasti läsnä. Kursseista hänelle on päällimmäiseksi jäänyt mieleen työturvallisuuden kurssi.

- Kurssilla meidän piti mennä itse jollekin työmaalle ja suorittaa siellä tr-mittaus.

  

 

Äijähuumoria on yritettävä ymmärtää

Sannan luokalla on 30 opiskelijaa, joista kaksi ovat tyttöjä. Sanna ei ole törmännyt alallaan naisiin kohdistuviin ennakkoluuloihin, mutta kuulemma työmaalla pitää ymmärtää ”äijähuumoria”. Hyvä huumorintajun lisäksi työmaalla toimivalta mestarilta vaaditaan ennen kaikkea jämäkkyyttä ja asiantuntemusta.

- Vaikka olen nainen, niin rakennustyömaalla olen tavallaan ”yksi jätkistä”. Tuntuu, että miesten kanssa työskentely on rennompaa.
Valmistumisen jälkeen Sanna haluaa suunnata jatko-opintojen sijaan suoraan työelämään.

- En aio jatkaa opintojani ainakaan heti tämän jälkeen. Menen mieluummin työelämään hetkeksi aikaa.

Ylös / Up