Suvi Niskanen

Seinäjokelainen Suvi Niskanen on tiennyt jo pitkään haluavansa työskennellä auto- ja työkonetekniikan parissa. Aiemmat ammattikouluopinnot henkilöauton asentajaksi vain vahvistivat tunnetta ryhtyä opiskelemaan alan insinööriksi.

Seinäjoen ammattikorkeakoulun autotekniikan opinnot olivat aikoinaan yhteishakulomaketta täyttäneen Suvin ensimmäinen vaihtoehto.

- Pääsin tänne opiskelemaan, enkä ole katunut päivääkään.
Suvi opiskelee kolmatta vuotta konetekniikkaa autotekniikan suuntautumisvaihtoehdossa. Vektoreita ja matriiseja pyöritellään tunneilla, mutta Suvin mukaan mikään matikkanero ei tarvitse olla menestyäkseen opinnoissa.

suvi_niskanen_auto_450x300.jpg- On totta, että tekniikan alat vaativat matikkaa, mutta oma arvonsa on myös hyvällä päättelykyvyllä ja käytännön taidoilla, esimerkiksi käsillä tekemisellä.
Kuten moni muu korkeakouluopiskelu, myös auto- ja työkonetekniikka vaatii opiskelijalta kykyä toimia itsenäisesti ja oma-aloitteisesti.

- Itseopiskelu kuuluu koulutukseemme. Teemme esimerkiksi paljon raportteja ja esitelmiä projekteistamme.

Suvin mielestä esitelmien pitäminen tärkeää, sillä se luo itsevarmuutta ja kehittää esiintymistaitoja.

- Monelle meistä voi tulevaisuuden työtehtävissä tulla vastaan tilanteita, jolloin esiintymistaitoja tarvitaan. Ihmissuhdetaidoille sen sijaan riittää kysyntää, mikäli työllistyy asiakaspalvelutehtäviin.

  

 

Suhteita yritysmaailmaan solmitaan jo opiskeluaikana

Opinnot eivät siis pureudu pelkästään integraalilaskennan teorian ytimeen, vaan luotsaavat kohti työelämää ja sen vaatimuksia.

- Meillä on yllättävän paljon käytäntöä, mutta toki opintoihin kuuluu myös teoriaa ja luentoja.

Eniten Suvi kuitenkin odottaa uutta, Framille rakentuvaa laboratoriorakennusta, josta löytyy upouudet työtilat myös autotekniikan opiskelijoille. Laboratoriorakennus valmistunee syksyllä 2015, jolloin Suvin vuosikurssi ehtii opiskella vielä vuoden uusissa tiloissa.

Iso osa opinnoista koostuu projekteista, joiden toimeksiantajat tulevat ympärillä olevasta yritysmaailmasta. Autotekniikan opiskelijat ovat työskennelleet pitkään Locost-projektin parissa, jonka tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Autolla on päästy tekemään jo kokeiluajoja, minkä perusteella esimerkiksi bensamoottori on vaihdettu etanolimoottoriin.

- Projektipajoissa toimimme aina ryhmissä, joissa on selkeä tehtävänjako. Locost-projektissa kuulun johtoryhmään, joka vastaa projektin etenemisestä.

  

 

Monet työmahdollisuudet tuovat turvaa

Suvia kiinnostavat alassa sen monipuoliset työmahdollisuudet, joita insinöörinimike jo itsessään mahdollistaa.

- Esimerkiksi konepuolelta valmistuneet voivat työskennellä hyvin myös metallipuolella, kun hallussa on erilaiset materiaalitekniikat.

Autopuoleen erikoistuneet sen sijaan voivat työllistyä muun muassa katsastusinsinööreinä, yrittäjinä tai vakuutustarkastajina. Insinöörialoilla englannin kieli on keskeisessä asemassa, mutta etenkin kansainvälisellä autoalalla on tilausta myös monille muille kielille.

- Pakollisten englannin ja ruotsin kurssien lisäksi olen alkanut lukea saksaa. Mielestäni olisi hyvä hallita myös jonkin verran venäjää.

Suvilla ei siinnä silmissä suunnitelmat vaihto-opiskelusta, mutta sille päälle sattuessaan Saksa olisi ykkösvaihtoehto.

- Tällä hetkellä tähtäimessä on mahdollisimman nopea valmistuminen. Minua kiinnostaa päästä menestymään työelämässä ja toimimaan johtotehtävissä autoalalla.

 

Seuraa Locost-auton rakennusprojektia

Ylös / Up