TreeC Technology VR4MAX

Real-time VR for 3ds Max

Reaaliaikagrafiikkalaajennus 3ds Max -suunnitteluohjelmistoon

VR4MAX on hollantilainen TreeC Technologyn valmistama VR-ohjelmisto, jonka avulla Autodesk 3ds Max -malleja voidaan viedä virtuaalimalleiksi, joita voidaan visualisoida reaaliaikaisesti erilaisissa laitekokoonpanoissa tavallisesta työasemasta täysimittaiseen CAVE-ympäristöön.

Konvertteriohjelma, jolla 3ds Max -malli käännetään VR4MAXin VMX-tiedostomuotoon, on VR4MAX Translator, työasemalla toimiva virtuaalimallin katseluohjelma on VR4MAX Navigator (Pro) ja CAVE-ympäristössä toimiva ohjelma on VR4MAX Extreme.

Navigator Pro -ohjelmistolla malli voidaan myös viedä suoritettavaksi EXE-tiedostoksi, joka sisältää navigointisovelluksen ja itse virtuaalimallin. Muutoksia ei malliin voi tehdä EXE-muotoisena, samoin muutosten teko VMX-muotoiseen malliin on erittäin rajallista. VR4MAX toimii ainoastaan 3ds Max -ohjelmiston kanssa.

VR4MAX sisältää (lähes) kaiken toiminnallisuuden, mitä 3ds Max -mallissa on, eli

  • malli (scene), ympäristön asetukset ja mallin yksiköt, objektihierarkia, 2D-muodot (shapes)
  • materiaalit ja (diffuse color = suorassa valaistuksessa näkyvä väri, opacity = läpikuultavuus, self-illumination = itsevalaisevuus ja reflection=heijastus) mapit, Standard-materiaalit, kaksipuoliset (double-Sided) materiaalit, Multi/Sub-object -materiaalit (yksi objekti, jolla useita eri materiaaleja), Shell-materiaalit (tekstuurien paistamisessa syntyvä materiaaliyhdistelmä)
  • objektianimaatiot sekä animoidut kamerat (kamera-ajot) ja valot
  • valaistus (korkeintaan 8 valonlähdettä)
  • animaatiot ja partikkelit (aiheuttaa suorituskykyrasitteen)
  • luujärjestelmät (bones) eli animaatioketjut, joilla voidaan animoida esim. niveliä tai letkuja
  • animoidut meshit (aiheuttaa suorituskykyrasitteen) eli muodonmuutokset
  • LOD (level of detail) eli mallin keventäminen käyttämällä sen sisältämistä objekteista yksinkertaistettuja ja tarkempia esityksiä katseluetäisyydestä riippuen
  • nimetyt valintajoukot, geometriset objektit
  • käänteinen kinematiikka (Inverse Kinematics) animaatiohahmojen, työkoneiden, mekaniikan, robottien liikemallinnukseen (ei reaaliaikaiseen animaatioon, vaan esinauhoitettuun)
  • radiositeettilaskenta eli säteenjäljitykseen perustuva valaistuksen laskenta (aiheuttaa suorituskykyrasitteen)


VR4MAXin avulla virtuaalimalliin voidaan jo 3ds Maxin suunnittelutilassa lisätä VR4MAXin omia avusteobjekteja, joita ovat mm.

  • aloituskamera (Startup Camera), useita kameroita, joiden välillä voi siirtyä saumattomasti, kamera-ajot
  • EnterBox ja ExitBox tapahtumien suoritukseen käyttäjän siirtyessä (näkymättömään) laatikkoon tai poistuessa siitä
  • näppäimistöltä tai joypadilla laukaistavat tapahtumat
  • EnterSphere ja ExitSphere (ks. EnterBox ja ExitBox)
  • Startup-tapahtuma
  • ominaisuudet (VR4MAX Property)
  • taivaspuolipallot, -sylinterit tms.
  • maanpintaobjekti (Terrain)
  • esteobjekti (Deflection)
  • transformaatiot (siirto, pyöritys, skaalaus)
  • Offset-materiaalit (samansuuntaisten pintojen aiheuttaman välkkymisen estämiseksi)
  • MapHint-materiaalit reaaliaikaisia shadereita varten
  • systeemikutsut (Command Lines)
  • videokaappausmapit (esim. USB webbikamera)
  • audiolähde (Audio Source), yksittäiset laukaistavat äänet, tilaääni, suuntaääni
  • leikkauspinta (Clipping Plane)
  • pistepilvet (Point Cloud) laserkeilausmallien visualisointiin
  • ODE-fysiikkaobjektit
Ylös / Up