GrowUp Students -kilpailu käynnistyi

kategoria: SeAMK Info
Grow Up-students kilpailu käynnistyi avajaistapahtumalla.

SeAMK on mukana järjestämässä uutta GrowUp Students -kilpailua, joka on suunnattu Etelä-Pohjanmaan alueen korkeakouluopiskelijoille.

GrowUp-kasvukilpailu muuttui tänä vuonna opiskelijoille suunnatuksi GrowUp Students -kilpailuksi. Aikaisempina vuosina kilpailuun on osallistunut alueen yrityksiä tai start-up-yrityksiä, mutta nyt kilpailuun saivat ilmoittautua opiskelijat omalla liikeideallaan. Kilpailussa opiskelijat saavat asiatuntijoilta henkilökohtaista ohjausta liikeidean ja liiketoiminnan kirkastamiseen, kehittämiseen ja mittaamiseen.

Kilpailun tuomareina toimivat liiketoiminnan asiantuntijat Erkki Petäjä, Pauliina Huhtamäki, Pertti Kinnunen, Mikko Isoniemi sekä Helena Hannu. Lisäksi opiskelijat saavat ohjausta sparraajilta eri liiketoiminnan osa-alueilla.

Usko omaan liikeideaan tärkeää

Varsinainen kilpailu käynnistyi pitchauspäivänä 7.11, jolloin Emma’s and Mama’s -yrityksen perustaja Emma Varis piti kannustavan aloituspuheenvuoron opiskelijoille. Hän korosti sosiaalisen median tärkeyttä markkinoinnissa.

”Sain yrittäjäurani alkutaipaleella vinkin, että halvin markkinointikeino on tehdä itsestä ilmiö sosiaalisessa mediassa”, kertoo Varis, jonka yrityksellä on Facebookissa jo 22 000 seuraajaa. ”Näkyvyys sosiaalisessa mediassa on suoraan yhteydessä myyntiin.”

Hän kehottaa uskomaan omaan liikeideaan, mikä on tärkeää myös kilpailussa tuoda esille tuomareille.

Kovatasoinen kilpailu yllätti tuomarit

Kilpailijat esittelivät liikeideansa kolmessa minuutissa tuomareille, jonka jälkeen tuomareilla oli viisi minuuttia kysyä lisäkysymyksiä ja antaa omia vinkkejään. Aiemmin lokakuussa opiskelijoille järjestettiin erilaisia etukäteisvalmennuksia liittyen liiketoiminnan eri osa-alueisiin.

Liikeideoita ilmoitettiin kilpailuun parisen kymmentä ja jatkoon finaaliin pääsi 12 finalistia. Mukana oli esim. ravintola-alaan, pelialaan, sekä mobiilisovelluksiin liittyviä ideoita.

Tuomari Pertti Kinnusen mukaan ideat olivat loistavia ja pitkälle vietyjä liikeideoita. ”Monet ideoista olisivat pärjänneet myös aikaisemmissa GrowUp-kasvukilpailuissa.”

Voittaja selviää marraskuun lopussa

Kilpailu- ja finaalipäivä järjestetään 21.11., jolloin selviää kilpailun voittajat. Kilpailun paras liikeidea voittaa 1000 euroa, ja toiseksi ja kolmanneksi tulleet saavat 500 euroa.

Opiskelijat esittelevät vielä kertaalleen ideansa tuomareille ja sparraajille viidessä minuutissa.

Kilpailupäivänä opiskelijat saavat sparrausta liikeideoilleen eri kolmen eri teeman kautta, jotka ovat liiketoimintaidea kokonaisuudessaan, myynti ja markkinointi sekä talous, resurssit ja verkostot.