GrowUp Students | SeAMK

GrowUp Students

Expose your ideas and be creative – think like an entrepreneur

GrowUp Students on kasvukilpailu ja valmennusprosessi opiskelijoiden yritysideoille ja valmiille yrityksille. Kilpailussa opiskelija saa asiantuntijoilta henkilökohtaista ohjausta liikeidean ja liiketoiminnan kirkastamiseen, kehittämiseen ja mittaamiseen. Jokainen liiketoimintaidea, oli se sitten tuote tai palvelu, on esittelemisen arvoinen, jos sinä uskot siihen. Kilpailu ei velvoita sinua viemään ideaasi käytäntöön, mutta taatusti rohkaisee siihen.

Kilpailuun voi osallistua yksin tai tiiminä!

Kilpailun rakenne

1. Etukäteisvalmennukset
Opiskelija osallistuu ensin kotikorkeakoulussaan järjestettäviin GrowUp Students -etukäteisvalmennuksiin. Etukäteisvalmennuksissa on neljä teemaa: 1) Liiketoimintaidea 2) Myynti ja markkinointi 3) Hinnoittelu ja verkostot 4) Pitchaus.

2. Semifinaali
Opiskelija osallistuu kotikorkeakoulussaan järjestettävään semifinaaliin, jossa hän pitchaa yritysideansa tuomaristolle. Semifinaaleista finaaliin jatkaa yhteensä kuusi yritysideaa ja kuusi yritystä.

3. Finaali
Finaali järjestetään Seinäjoen ammattikorkeakoululla. Finaalissa opiskelija ensin pitchaa ideansa tuomaristolle. Pitchausten jälkeen opiskelija osallistuu kolmeen sparrauskeskusteluun kilpailuteemoissa: 1) Liiketoimintaidea 2) Myynti ja markkinointi 3) Hinnoittelu ja verkostot. Sparrauskeskusteluissa opiskelija saa kertoa omasta ideasta/yrityksestään tarkemmin ja saa henkilökohtaista ohjausta asiantuntijoilta. Tuomaristo kiertelee sparrauskopeissa, mutta ei osallistu sparraukseen.

Sarjat

GrowUp Students 2019 kilpailussa on kaksi sarjaa:

  1. Yritysideat
  2. Valmiit yritykset

GrowUp Students yritysidea -sarjaan voi lähteä nimensä mukaisesti pelkällä idealla. Idea voi olla tuote tai palvelu – käytännössä ihan mitä tahansa, mistä voisi tehdä liiketoimintaa. GrowUp Students valmiit yritykset -sarjaan voi lähteä, mikäli yrityksellä on y-tunnus tai opiskelija harjoittaa aktiivisesti yritystoimintaa (esim. kevytyrittäjyys).

Palkinnot

Kummankin sarjan voittaja ja toiseksi sijoittunut palkitaan rahapalkinnolla.

GrowUp Students yritysidea -sarja:
Ensimmäinen sija 1000€
Toinen sija 500€

GrowUp Students valmiit yritykset -sarja:
Ensimmäinen sija 1000€
Toinen sija 500€

Yhteistyössä

GrowUp Students 2019 kilpailua järjestämässä

Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Vaasan ammattikorkeakoulu
Into Seinäjoki
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari
Seinäjoki Entrepreneurship Society – SeiES

Yhteistyökumppanit

LähiTapiola

Kilpailun historia

GrowUp Students on saanut alkunsa Etelä-Pohjanmaalla useampana vuonna järjestetystä menestyksekkäästä pk-yritysten Grow Up -kasvuyrityskilpailusta. Kasvuyritysten sijaan GrowUp Students -kilpailussa yritysideoitaan ja yrityksiään pääsevät testaamaan kolmen kaupungin ammattikorkeakouluopiskelijat.

GrowUp Students -kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2017 Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vuonna 2018 mukaan tulivat Vaasan ja Tampereen ammattikorkeakoulut.

  • 2018 VOITTAJAT

    Finaaliin tiensä olivat selvittäneet neljä kilpailijaa tai tiimiä kustakin kilpailuun osallistuneesta korkeakoulusta: Seinäjoen ammattikorkeakoulusta (SeAMK, kilpailun järjestäjä), Vaasan ammattikorkeakoulusta (VAMK) ja Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK).

    Kilpailun voittajaksi tuomaristo valitsi pitkällisen harkinnan jälkeen Mindi Pekolan ja tämän Anouk Studion. Jo toimiva Anouk Studio myy korkealaatuisia nykytaidejulisteita taiteilijoiden taideteoksista ympäri maailmaa. Yrityksen tavoitteena on mahdollistaa taiteen osto mahdollisimman monelle siitä kiinnostuneelle. Palkinnoksi voittaja sai 1500 euroa.

    Toiseksi kilpailussa sijoittui Eero Jääskeläisen Oree Oy. Oree Oy tuottaa pesukemikaaleja niin kuluttajille kuin yrityksille. Kuluttajille on suunnattu Fure® – autonhoitotuotesarja, joka on Oree Oy:n omistama tavaramerkki. Yrityksille Oree tuottaa private label -tuotteita ja suurempia määriä esimerkiksi autopesuloille. Toiseksi sijoittunut Eero Jääskeläinen sai 1000 euroa.

    Kolmanneksi sijoittui VAMKissa opiskelevien Robin Bulzin, Sonia Smolinskan, Linda Herrmannovan, Kasper Kumpulaisen, Arttu Koskela-Koiviston ja Daan Pladetin idea Cuppa. Ryhmälle palkintorahaa kertyi 500 euroa.

    Parhaaksi pitchaukseksi tuomaristo valitsi Adrien Hustachen ja viiden muun tamperelaisen opiskelijan Journey in HEL -konseptin, joka esittelee Suomea lentojen välissä Helsinki-Vantaan lentoasemalle jääville turisteille.

  • 2017 VOITTAJAT

    Finaalissa 2017 kilpaili 12 liikeideaa, joista voittaja sai palkinnoksi 1000 euroa ja toiseksi ja kolmanneksi tulleet 500 euroa.

    Kilpailun voitti ensimmäisen vuoden konetekniikan opiskelija Elmeri Aukeala käytävähara-työnimellä kulkevalla viheralueiden hoitoon liittyvällä liikeidealla. Jaetulla toisella sijalla olivat sosionomiopiskelija Jonna Leppäharju Unenlahja yrityksellään sekä sairaanhoitajaopiskelija Jaakko Ilin sosiaali- ja terveysalalle apuvälineitä myyvällä liikeideallaan.

    Paras pitchaus -kunniakirja myönnettiin International Business opiskelijoille Sadi Hasanoville (SeAMK) sekä Daria Khaskinalle (JAMK).

    GrowUp Students -kilpailun voittajat.
    Kuvassa vasemmalta oikealle: Jonna Leppäharju, Elmeri Aukeala, Jaakko Ilin, Sadi Hasanov ja Daria Khaskina.

Lisätietoja kilpailusta

Petra Sippola

Lehtori

erikoisala: Yrittäjyys ja yritystoiminta, liiketoiminnan kehittäminen, talousoikeus

Petra.Sippola(a)seamk.fi

+358406807087