Digivaattori-hankkeen koulutukset | SeAMK

Digivaattori-hankkeen koulutukset

Tervetuloa Digivaattori-hankkeen järjestämiin koulutuksiin! Tutustu tarjontaan ja tule kuulemaan ajankohtaisia aiheita digitalisaatiosta. Kerromme myös mielellämme lisätietoa koulutuksistamme.

Tulevat koulutukset

Digivaattori-hankkeen loppuseminaari

Kesto: 2 oppituntia

Paikka:  SeAMK Tekniikka, Frami F, Kampusranta 11, Neuvotteluhuone 7. taivas, 6. kerros 

P-ohje:  https://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/  

Lisätietoja:  

Digivaattori-hankkeemme on nyt päättymässä ja pidämme vielä hankkeen päätösseminaarin. Markki Oy:n toimitusjohtaja Niko Suokko ja Lumikko Oy:n toimitusjohtaja Ville Saikkonen kertovat osallistumiskokemuksistaan hankkeeseen ja digitalisaation haasteista. Sen jälkeen jaamme hankkeessa yhteistyössä maakuntakorkeakoulun kanssa kehitetyn digikoulutusmallin tuloksia. Erityisesti lanseeraamme hankkeen kehittämän digianalysaattori-työkalun, jota Etelä-Pohjanmaan alueen yritysasiamiesten kannustetaan käyttävän työssään.  Loppuseminaariin voi osallistua myös verkon kautta.

Seminaarin ajankohta: TI 11.12.2018 14:00 – 16:00 (VELOITUKSETON)

14:00 Aloitus

14:15 Osallistumiskokemuksia case Markki Oy

14:30 Osallistumiskokemuksia case Lumikko Oy

14:45 Kokemuksia digikoulutuksen kehittämisestä yhdessä Maakuntakorkeakoulun kanssa

15:15 Digianalysaattorin julkistus

15:45 Loppuyhteenveto

16:00 Lopetus

Kustannukset 

OSALLISTUMINEN SEMINAARIIN

Paikan päällä Framilla osallistuville seminaariin sisältyy glögi- ja piparitarjoilu. Kaikki ilmoittautuneet saavat osallistua seminaariin veloituksetta.

ILMOITTAUTUMINEN VELOITUKSETTOMAAN SEMINAARIIN MA 10.12. MENNESSÄ

Ilmoittaudu mukaan tästä ja ilmoita samalla osallistutko paikan päällä Framilla vai oletko osallistumassa omalla laitteellasi etänä.

Myöhemmin toteuttavat koulutukset

Digivaattori-hanke päättyy vuoden 2018 lopussa, joten muita koulutuksia ei ole enää suunnitteilla.

 

Menneet koulutukset

  • Pk-yritysten websivujen uudistaminen

    Pk-yritysten websivujen uudistaminen, lähiopetusjakso + sparraus (2+2 oppituntia) 

    Kesto: lähikoulutusjakso (2 oppituntia) + henkilö-/yrityskohtaista sparrausta (2 oppituntia)

    Kouluttaja: Piia-Pauliina Mäntysaari, Asiantuntija TKI, SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

    Paikka: E-P Maakuntakorkeakoulun Suupohjan yksikkö, Topeeka 47, Kauhajoki 

    Lisätietoja:

    Yrityksen kotisivu kertoo, että yritys on olemassa digitaalisesti. Mistä on hyvä kotisivu tehty? Mitä pitäisi ottaa huomioon kotisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa? Entä miten päästä alkuun vanhojen sivujen tai ihan uusien sivujen kanssa ja kuka auttaa toteutuksessa? 

    Koulutusajankohta: ma 12.11.2018 klo 17:00 – 19:00

    • Miksi kotisivut ?
    • Hyvän kotisivun elementit
    • Miten päästä alkuun ?

    Lisäksi järjestetään henkilö-/yrityskohtainen sparraus (á 2 oppituntia).

    Kustannukset

    Osallistuminen lähikoulutusjaksoon
    Ilmainen
    Osallistuminen henkilö-/yrityskohtaiseen sparraukseen
    Ilmainen

  • Office 365-koulutus

    Office365, lähiopetusjakso (4 oppituntia) 

    Kesto: 1 iltapäivä – lähikoulutusjakso (4 oppituntia)

    Kouluttaja(t):  Heikki Syrjälä, tietohallintopäällikkö, Suomen Yrittäjäopisto ja/tai

    Valtteri Aho, järjestelmäasiantuntija, Suomen Yrittäjäopisto

    Paikka: Yrityskehitys Fasadi, Taitotie 1, 63300 Alavus

    Lisätietoja:

    Orientaatioiltapäivässä käydään läpi, mikä Office 365 on ja mitä työkaluja se sisältää nyt ja tulevaisuudessa sekä miten niitä voidaan hyödyntää valmistavien teollisten pk-yritysten toiminnassa.

    Office365-koulutusiltapäivä: ke 31.10.2018 klo 12:30 – 16:00

    • O365 – mistä on kysymys?
    • Microsoft Office 365-variaatiot ja lisensointi lyhyesti
    • O365:n verkkopalvelut lyhyesti esimerkein
    • Teams vs Skype vs Skype for Business
    • Onedriven mahdollisuudet käyttäjälle
    • Esimerkki integraatiosta O365:ssa: Excel, Powerpivot, PowerBI

    Ota mukaan oma läppäri ja varmista, että sinulla on Office365 käytössäsi.

    Kustannukset

    Osallistuminen lähikoulutusjaksoon
    Ilmainen

  • Pk-yritysten etätyön työkalut

    Pk-yritysten etätyön työkalut, lähiopetusjakso + sparraus (2+2 oppituntia) 

    Kesto: lähikoulutusjakso (2 oppituntia) + henkilö-/yrityskohtaista sparrausta (2 oppituntia)

    Kouluttaja: Juha-Matti Arola, Asiantuntija TKI, SeAMK Tekniikka

    Paikka: Kauhavan lukio, Yrittäjäopiston talo, luokka 271, 2.kerros, Kauppatie 109, Kauhava

    Lisätietoja:

    Harmittaako turha autolla ajo maakunnassa tai muualla Suomessa? Hyödynnä etätyö ja sen mahdollisuudet yrityksessäsi. Tässä koulutuksessa asiantuntija neuvoo ja opastaa yrityksellesi oikeat etätyön välineet. Osallistujien tilanteen ja tarpeiden mukaiset työkalut käydään koulutuksessa konkreettisesti läpi ja otetaan ne tarvittaessa käyttöön heti tai ainakin tehdään käyttöönottosuunnitelma. Henkilö-/yrityskohtaisessa osuudessa varmistetaan työkalun käyttö jossakin yrityksen liiketoiminnassa konkreettisesti ja tuetaan alkuvaiheen käyttöä. Ota läppäri mukaan koulutukseen ja aloita etätyöt !

    Katso koulutuksen mainosvideo SeAMKin YouTube-kanavalta: https://youtu.be/__24tRrZyK4

    Koulutusajankohta: to 25.10.2018 klo 17:00 – 19:00

    • Etätyön työkalujen yleisesittely
    • Etätyön työkalujen tarkempi läpikäynti ilmoittautuneiden tarpeiden mukaan (ilmoittautumisen jälkeen otetaan yhteyttä sekä selvitetään tarkemmin osallistujan tilanne ja tarve)
    • Työkalujen asennus (tarvittaessa) ja käyttöön opastus
    • Käyttöönottoon liittyvää keskustelua
    • Henkilö- ja yrityskohtainen sparraus ja sen valmistelu

    Lisäksi järjestetään henkilö-/yrityskohtainen sparraus verkkokoulutuksena tai tarpeen mukaan paikan päällä (á 2 oppituntia) yhdessä tai useimmiten useassa osassa.

    Kustannukset

    Osallistuminen lähikoulutusjaksoon
    Ilmainen
    Osallistuminen henkilö-/yrityskohtaiseen sparraukseen
    Ilmainen

  • Pk-yritysten someviestintä

    Pk-yritysten someviestintä, lähiopetusjakso + sparraus (2+2 oppituntia) 

    Kesto: lähikoulutusjakso (2 oppituntia) + henkilö-/yrityskohtaista sparrausta (2 oppituntia)

    Kouluttaja: Saija Råtts, lehtori, SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

    Paikka: Ravintola Alvariini, Paavolantie 1, 62900 Alajärvi

    Koulutusajankohta: ke 24.10.2018 klo 17:00 – 19:00

    • Sosiaalinen media tukena ja apuna yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa. Miten lähdetään liikkeelle ja laajennetaan yrityksen sosiaalisen median käyttöä ?
    • Konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Facebook, LinkedIn ja Instagram toimivat yrityksen profiloinnissa, maineen ja tunnettuuden kasvattamisessa sekä työnantajamielikuvan vahvistamisessa
    • Yrityskohtaisten sparraustilaisuuksien sisältöjen selvittäminen keskustellen sekä mahdolliset tehtäväksiannot ja aikataulujen sopiminen

    Koulutuksessa käydyn keskustelun pohjalta sovitaan henkilö-/yrityskohtaisia sparraustilaisuuksia verkkokoulutuksena. Näissä koulutuksissa käydään läpi yksityiskohtaisemmin yrityskohtaisia tarpeita, haasteita ja mahdollisuuksia. Jatkokoulutusten ajankohdat sovitaan tarpeiden pohjalta.  

    Kustannukset

    Osallistuminen lähikoulutusjaksoon
    Ilmainen
    Osallistuminen henkilö-/yrityskohtaiseen sparraukseen
    Ilmainen

     

  • Digikoulutus pk-yrityksille

    Digikoulutus pk-yrityksille, infosessio + aihepiirikoulutukset 

     

    Kesto: 2 oppituntia

    Paikka:  SeAMK Tekniikka, Frami, Kampusranta 11 F, Neuvotteluhuone 207, 2. kerros 

    P-ohje:  https://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/  

    + lisäksi info- /loppusessioon osallistuminen on mahdollista seuraavista maakuntakorkeakoulun toimipisteistä käsin (Alajärvi, Kauhajoki ja Kurikka)

    Lisätietoja:  

    Seinäjoelta halutaan jalkautua digitaalisesti maakuntiin ja tehdä aidosti yhteistyötä paikallisten osaajien kanssa. Tarkoituksena on luoda helppo ja kaikkien saatavilla oleva digitaalinen koulutusmalli. Koulutuksiin voi osallistua joko maakuntakorkeakoulujen toimipisteissä, Seinäjoen AMK tiloissa Framilla, omassa toimistossaan tai vaikkapa kotisohvaltaan.   

    Digitalisaatio näkyy tuloksissa, joten jokaiselta löytyy varmasti osa-alue tähän liittyen, jota voi kehittää tai parantaa. Koulutukset räätälöidään yritys- / pienryhmäkohtaisesti.  

    Katso koulutuksen mainosvideo SeAMKin YouTube-kanavalta: https://youtu.be/5TpxmAgmdzU

    INFOSESSIO TI 9.10.2018  18:00 – 19:00 (VELOITUKSETON) + 19:00 – 20:00 PAIKALLINEN OSUUS

    18:00 Tervetuloa !​

    18:10 Case 1. Jarte Steel Oy, Alavus (Dronet & web-sivu-uudistus)​ Linkki tallenteeseen

    18:20 Case 1. Piristeel Oy, Lapua (Youtube & animaationäkökulma)​ Linkki tallenteeseen

    18:30 Case 3. Hakola Huonekalu Oy, Kurikka (blogit & vaikuttajayhteistyö)​ Linkki tallenteeseen

    18:40 Aihepiirikoulutusten esittely​

    18:50 Loppusanat​

    19:00 Lopetus  

    KATSO KOKO DIGI-INFON TALLENNE TÄSTÄ

  • Avoin toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) pk-yrityksille – case Odoo

    Avoin toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) pk-yrityksille – case Odoo

    Kesto: 2 iltapäivää – yhteensä 8 oppituntia
    Kouluttajat: Janne Kapela, Asiantuntija TKI, SeAMK Tekniikka

    Niko Rudnäs, Asiantuntija TKI, SeAMK Tekniikka

    Hannu Hakalahti, Asiantuntija TKI, SeAMK Tekniikka

    Paikka: SeAMK Tekniikka, Frami, Kampusranta 9 A
    P-ohje: http://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/

    Lisätietoja:  Avoin ERP-järjestelmä on noussut viime vuosina varteenotettavaksi vaihtoehdoksi pk-yritysten toiminnanohjausjärjestelmänä. Näistä järjestelmistä on suosituin nimeltään Odoo. Se on monipuolinen avoimen lähdekoodin yritysohjelmisto, joka koostuu erilaisista liiketoimintaa tehostavista moduuleista. Odoo on ihanteellinen ratkaisu pk-yritysten tarpeisiin mutta se soveltuu hyvin myös suurien yritysten järjestelmäksi. Odoo mahdollistaa yksittäisten sovellusten (kuten CRM ja myynti) tai laajan toiminnanohjauksen koko tilaus-valmistus-toimitusprosessin käyttöönoton. Koulutuksen ohjelma räätälöidään osallistujien toiveiden mukaan.

    • suosituin avoimen lähdekoodin toiminnanohjausjärjestelmä
    • yli 50 000 yritystä ja yli 2 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti
    • käyttäjinä myös suuria yrityksiä kuten Toyota ja Airbus
    • ilmainen community-versio
    • käyttöönotto nopeaa ja yksinkertaista
    • käyttäjäystävällinen ja visuaalinen käyttöliittymä
    • modulaarinen ja helposti laajennettavissa sadoilla lisämoduuleilla
    • sovelluskaupassa 3. osapuolen ratkaisuja yli 10 000 kpl
    • hyvin joustava ja räätälöitävissä

    Päivä 1: Avoimen toiminnanohjausjärjestelmän perusteita ma 28.05.2018  klo 12:30 – 16:00

    • Yleisesittely
    • Toiminnanohjausjärjestelmän toiminnallisuuksien läpikäynti demo-ympäristössä
    • Tutustuminen Odoon toimintaan SeAMK:in teollisen internetin laboratoriossa keskittyen tuotanto- ja verkkokauppamoduleihin
    • Käyttöönottoon liittyvää keskustelua

    Päivä 2:  Ajankohta sovitaan myöhemmin

    • Yrityksen omien projektien/ideoiden sparrausta paikan päällä yrityksissä
    • Selvitetään jatkoedellytykset ja mahdollisesti sovitaan jatkosta

    Kustannukset

    Osallistuminen 1. koulutusiltapäivään
    150€ / henkilö
    Osallistuminen koko koulutuskokonaisuuteen
    300€ / henkilö

  • Tuotetiedon hallinta-koulutus

    Tuotetiedon hallinta-koulutus

    Kesto: 2 iltapäivää – yhteensä 8 oppituntia
    Kouluttaja: Jorma Mettälä, lehtori, SeAMK tekniikka
    Paikka: SeAMK Tekniikka, Frami, Kampusranta 9 A
    P-ohje: http://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/

    Lisätietoja:  Kurssilla paneudutaan PDM-järjestelmän käyttöön tuotetiedon hallinnassa ja CAD-suunnittelussa. TDM-järjestelmänä  on Teamcenter ja CAD-ohjelmana Solid Edge ST9. Kurssille osallistuminen ei edellytä em. ohjelmistojen aikaisempaa tuntemusta.

    Päivä 1: PDM CAD-mallinnuksen perusteita to 23.11.2017  klo 12:00 – 16:15

    • PDM:n esittely
    • Teamcenter – toiminta ja ominaisuudet
    • Teamcenterin käyttö CAD-järjestelmästä
    • Mallinnus prismaattinen ja pyörähdyssymmetrinen osa
    • Vapaata mallinnusta opastuksella

    Päivä 2:  Tuoterakenteet ja kokoonpanot ke 29.11.2017 klo 12:00 – 16:15

    • Teamcenter tuoterakenteet
    • Tiedonsiirto
    • Kokoonpano Teamcenterissä
    • Reviisiot
    • Hakualgoritmit

    Kustannukset
    Koulutuskokonaisuuden hinta 300 EUR/henkilö
    Osallistumismaksuun sisältyy lounas ja päiväkahvi/ osallistuja/ koulutuspäivä
    Digivaattori-pilotteissa mukana olevien yritysten henkilöstö saa osallistua näihin koulutuksiin veloituksetta.

     

  • EU:n tietosuoja-asetus ja yrityksen tietoturva

    EU:n tietosuoja-asetus ja yrityksen tietoturva

    Kesto: 2 päivää – yhteensä 16 oppituntia
    Maksimi osallistujamäärä: 25 henkilöä / päivä
    Kouluttajat:
    Jari Ala-Varvi, tietosuojavastaava, yrittäjä, Opsec Oy
    Alpo Anttonen, lehtori, SeAMK Tekniikka
    Paikka: SeAMK, Frami A
    P-ohje: http://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/

    Lisätietoja: 

    24.5.2016 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus (EU 2016/679) asettaa aikaisempaa tiukempia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle. Rekisteröidyn oikeudet ovat laajemmat kuin nykylainsäädännössä. Tämän myötä myös sanktiot rikkomuksista ovat kovemmat kuin ennen, jopa 2-4% organisaation liikevaihdosta. Organisaation on myös kyettävä todistamaan jälkikäteenkin hoitaneensa velvoitteet. Asetus on voimassa ja sen soveltaminen alkaa 25.5.2018.

    Ensimmäisellä kerralla tutustutaan tietosuojan perusvaatimuksiin ja olennaisimpiin muutoksiin uudessa lainsäädännössä, tunnistetaan ja määritellään henkilötietoja sisältäviä järjestelmiä sekä johdatetaan henkilötietoriskien tunnistamiseen ja arviointiin. Toisella kerralla konkreettisesti lähdetään suunnittelemaan alkukartoituksen jälkeen tietosuoja-asetuksen vaatimia käytännön kehittämistoimia ja muutoksia yrityksen tietosuojaan sekä yritysten tietoturvan kokonaiskuvan hahmottamiseen.

    Päivä 1. tiistai 31.10.2017  9:00 – 16:00
    Paikka: SeAMK, Frami A, Neuvotteluhuone A310.7
    Kouluttaja: Jari Ala-Varvi, tietosuojavastaava, yrittäjä, Opsec Oy

    • Terminologia ja asetuksen tavoitteet sekä ydinsisältö
    • Rekisteröityjen uudet oikeudet
    • Rekisterinpitäjän uudet velvoitteet
    • Käsittelijöiden velvoitteet
    • Suojauskeinot, käsittelytavat sekä tekniset ja organisatoriset tietoturvatoimet
    • Projektisuunnitelmaehdotuksen esittely työn aloittamiseksi

    Päivä 2. Tietosuojan ja tietoturvan sparraus syksy 2017
    Kouluttaja: Alpo Anttonen, lehtori, SeAMK Tekniikka

    • Osallistuvien yrityksien tietosuojan suunnittelu ja sparraus uuden EU-tietoturva-asetuksen vaatimusten pohjalta
    • Osallistuvien yritysten tietoturvan kokonaiskuvan selkeyttäminen
    • Ajankohta sovitaan ensimmäiseen päivään osallistuvien yritysten kesken

     

     

  • Digitaalinen markkinointi – 2.koulutuspäivä – sosiaalinen media

    Digitaalinen markkinointi – 2.koulutuspäivä – sosiaalinen media

    Torstai 21.9.2017 klo 12:00 – 16:15

    Järjestämme digitaalisen markkinoinnin 2. koulutuspäivän to 21.9. klo 12 alkaen SeAMK:n Framin toimipisteessä osoitteessa Kampusranta 9.

    Aiheena on sosiaalinen media ja kouluttajanamme toimii Saija Råtts, viestinnän lehtori, SeAMK liiketoiminta ja kulttuuri.

    Alla päivän aikataulu:

    Klo 12.00-12.45 Lounas
    Klo 12.45-16.15 Sosiaalisen median koulutusiltapäivän sisältö:
    – Mikä on sosiaalinen media ja miksi yritykset sitä käyttävät?
    – Mitä sosiaalisen median kanavia yritykset käyttävät?
    Käydään tarkemmin läpi mm. Facebookin, Twitterin, Instagramin, LinkedInin käyttöä ja mahdollisuuksia.
    – Miten sosiaalisen median kanavia voidaan viestinnässä ja markkinoinnissa hyödyntää?
    – Miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää myynnin kasvattamisessa ja tunnettuuden lisäämisessä? Keinoja ja esimerkkejä.

    Koulutuksen 3. ja 4. iltapäivä
    Koulutuksen jatkona toteutetaan toinen sosiaalisen median koulutusiltapäivä, jonka sisältö keskittyy jokaisen yrityksen omaan sosiaalisen median sisällön tuotantoon mahdollisimman konkreettisella tasolla.

    Toteutus loka – joulukuu 2017.

     

  • Fanuc-robottikoulutus

    Keskiviikko 13.9.2017 klo 09:00 – 16:00
    Kouluttaja: Robotiikan lehtori Jarkko Pakkanen
    Paikka: SeAMK, Frami A, Robottilaboratorio
    P-ohje: http://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/

    Koulutuksen sisältö:

    Robotin perusohjelmointi:

    • ohjelmien luonti ja rakenne
    • liikekomennot
    • ohjelmamuuttujat
    • Ulkoisten toimilaitteiden ohjaus (I/O-komennot)

    Klo 09:00 – 10:30 Fanuc-robotin ohjelmien luonti ja rakenne

    Klo 10:30 – 10:45 Kahvi

    Klo 10:45 – 12:15 Fanuc-robotin liiketoiminnot

    Klo 12:15 – 12:45 Lounas

    Klo 12:45 – 14:15 Fanuc-robotin ohjelmamuuttujat

    Klo 14:15 – 14:30 Kahvi

    Klo 14:30 – 16:00 Fanuc-robotin ulkoisten toimilaitteiden ohjaus (I/O-komennot)

  • Digitaalinen markkinointi

    Kesto: 4 iltapäivää – yhteensä 16 oppituntia
    Maksimi osallistujamäärä: 25 henkilöä/ päivä
    Kouluttajat:
    Piia-Pauliina Mäntysaari, asiantuntija TKI, SeAMK
    Saija Råtts, lehtori, SeAMK liiketoiminta ja kulttuuri

    Paikka: SeAMK Tekniikka, Frami A, Kampusranta 9, 60320 Seinäjoki
    P-ohje: http://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/

    Lisätietoja: Koulutus on jaettu neljään osaan, joista kukin osa on puolen päivän mittainen (4 oppituntia). Ensimmäisellä kerralla luodaan yleiskatsaus digitaaliseen markkinointiin, toisella koulutuskerralla tutustutaan markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja kolmas & neljäs kerta räätälöidään osallistujien toiveiden mukaan.

    Päivä 1. Tiistai 13.6.2017 12:00 – 16:15
    Tila: A310.7, Frami A, 3. krs

    Yrityksen omat kotisivut
    Verkkokauppa
    Hakukonemarkkinointi
    Sosiaalinen media
    Display- ja screen-mainonta
    Uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi
    Mobiilimainonta
    Liikkuva kuva
    Blogit
    Sisältömarkkinointi

     

    Kustannukset

    Osallistuminen yhteen koulutuspäivään
    – 150€ / henkilö
    Osallistuminen 2-4 koulutuspäivään
    – 300€ / henkilö

    Osallistumismaksuun sisältyy lounas ja päiväkahvi

    Koulutukseen ilmoittautuminen
    Viimeistään perjantaina 9.6.2017

  • Tuotetiedon hallinta ja Teamcenter PDM-järjestelmä

    Tuotetiedon hallinta ja Teamcenter PDM-järjestelmä

    Kouluttaja: Timo Koukkari
    Paikka: SeAMK Tekniikka, Frami, Kampusranta 9 A, luokka 240.2
    P-ohje: http://www.intoseinajoki.fi/frami/ajo_ohjeet/

    Päivä 1: Ma 10.10.2016 kello 9.00 – 15.00
    Päivä 2: To 13.10.2016 kello 9.00 – 15.00

    Päivä 1. Tuotetiedon hallinta

    Tuotetiedon hallinta (Product Data Management), mitä se on?

    Käydään läpi tuotetiedon hallinnan perusteita käytännön ja tuotesuunnittelijan näkökulmasta, sisältäen seuraavia aiheita:

    • Tuotetiedon hallinta ja sen merkitys
    • Nimike (tuote) ja nimikkeiden hallinta sekä dokumenttien hallinta
    • Version hallinta ja muutosten hallinta
    • Tuoterakenne ja osaluettelot
    • Konfigurointi sekä modulointi

    Päivä 2. Teamcenter PDM-järjestelmä

    Case: PDM-järjestelmän käyttöönotto Pk-yrityksessä

    Käytännönläheinen esimerkki siitä, miten ja miksi oman tuotteiston omaava Pk-yritys toteutti oman
    PDM-käyttöönottonsa.

    Teamcenter PDM-järjestelmän perusteet, miten teoria kytkeytyy käytäntöön

    Tehdään harjoituksia Teamcenter PDM-järjestelmällä. Harjoituksissa käydään läpi Teamcenter-järjestelmän käytön perusteita ja tutustutaan käytännössä aiheisiin, joita käsiteltiin teoriassa. Näin nähdään miten
    järjestelmä helpottaa tuotetiedon hallintaa.

  • Ketterä projektinhallinta ja JIRA Agile

    Paikka: SeAMK Tekniikka, Frami, Kampusranta 9 A
    P-ohje

    Lisätietoja: Päivän 1 aikana käydään läpi SCRUM-menetelmän keskeiset periaatteet harjoitus-casen avulla. Menetelmää kannattaa myös testata omalla case-esimerkillä. Päivä 2 keskittyy JIRA Agile-ohjelmiston ominaisuuksiin.

    Päivä 1: To 8.12.2016 kello 9.00 – 13.30

    Aihe: Ketterä projektinhallinta / SCRUM-menetelmä

    Kouluttaja: Markku Lahti

    • Ketterä vs. perinteinen projektinhallinta
    • Ketterän menetelmän periaatteet
    • SCRUM –kehys (roolit, kokoukset, tuotokset) ja SCRUM -prosessi
    • Tuotteen kehitysjono ja käyttäjätarina (User Story)
    • Kehitysjonon työmäärän arviointimenetelmiä (Story Points
    • SPRINT ja Sprintin kehitysjono

    Päivä 2: Ti 13.12.2016 kello 9.00 – 16.00

    Aihe: JIRA Agile – ketterät tiimit ja JIRA

    Kouluttaja: Timo Leppä, Contribyte.fi

    • JIRA Projektit ja niiden ominaisuudet
    • Työnkulut (Workflow) ja niiden toiminta
    • Dashboard –toiminnot
    • Agile tiimit ja käytännöt
    • JIRA Agile työvälineenä
    • JIRA Scrum ja Kanban näkymät
    • JIRA Sprintit
    • JIRA Agile raportointi

Tietoa kustannuksista

Pilottiyrityksen rahoitusosuus on 3000 €. Pilottiyritys saa osallistua kaikkiin hankkeen koulutuksiin (3-4 teemaa/ puolivuotta) ja muihin tapahtumiin. Yrityksestä voi osallistua projektiin ja koulutuksiin useita henkilöitä.

Kysy lisää koulutuksista

Jarkko Pakkanen

Lehtori

Jarkko.Pakkanen(a)seamk.fi

+358408300486

Juha-Matti Arola

Asiantuntija, TKI

Juha-Matti.Arola(a)seamk.fi

+358408680609