Kehittämistyökalut yrityksille ja muille organisaatioille
Seinäjoen ammattikorkeakoulu tarjoaa erilaisia sähköisiä kehittämistyökaluja yritystoiminnan kehittämiseen. Työkaluista löytyy apua esimerkiksi markkinointiin, kansainvälistymiseen, yrityskauppoihin, yritysostoprosessin johtamiseen, potentiaalisten ostokohteiden kartoitukseen sekä omistajavaihdostilanteisiin. SeAMK tarjoaa kehittämistyökaluja käyttöönne ilmaiseksi. Voitte ladata työkalut alle olevista linkeistä.
Työkaluja ja oppaita yrityksen kasvattamiseen
- Hallitustyöskentely kasvun avaimena
-
Puutuotealan kasvun ja kansainvälistymisen opas
Oppaan avulla puutuotealan yrittäjiä halutaan rohkaista miettimään mitä kasvu ja kansainvälistyminen oman yrityksen kohdalla voisi merkitä, mitä se vaatisi ja kuinka sen voisi toteuttaa.
Yrityksen kasvattaminen vaatii tuekseen markkinointia. Markkinointiosaaminen vaikuttaa myös suoraan yrityksen menestymiseen, oli kyse sitten kotimaan tai ulkomaan markkinoista. Kun markkinoinnin perusasiat ovat kunnossa, asiakkaat ja yritys löytävät toisensa helpommin. Tässä oppaassa on esimerkkejä puutuotealan yritysten onnistuneesta markkinoinnista sekä vinkkejä siihen, mistä löytyy lisätietoa aiheesta.
-
Markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksessä
Kasvua markkinaorientaatiolla ja markkinointikyvykkyydellä -työkalu on tarkoitettu pk-yritysten markkinaorientaation tunnistamiseksi sekä kehittämiseksi ja sitä kautta kasvun aikaansaamiseksi. Työkalussa keskiössä ovat erilaiset tylöpajat, joissa syvennytään esimerkiksi markkinointiin, asiakassuhteiden hallintaan ja brändiosaamiseen. Työkalua voivat hyödyntää sekä asiantuntijat että yritykset itse.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Pienyrittäjän digitutor: itseopiskelupaketti pieniin digiaskeliin
Pienyrityksen toiminnassa pienikin digiloikka voi saada suuria tuloksia aikaan. DigiPortaille olemme koonneet juuri pienyrittäjien arkea helpottavia vinkkejä ja ohjeita digitalisaation maailmasta.
-
Vertti - yhteistyösuhteiden suorituskykymittaristo
Yritysten väliset yhteistyöverkostot ovat tärkeä osa yritysten strategisia ansaintamalleja. Ne luovat yritykselle kilpailuetua silloin, kun ne toimivat tehokkaasti, niin tuotannollisesti kuin taloudellisesti. Yhteistyöhön liittyy monia sellaisia tekijöitä, jotka auttavat yhteistyöverkoston toimintaa niin, että yhteistyö luo kilpailukykyä. Parhaimmillaan yhteistyö tuo kaikille osapuolille mahdollisuutta kehittyä ja uudistua yhdessä. Tämä yhteistyösuhteiden arvioinnin toimintamalli ja suorituskykymittaristo on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat kehittää menestystä luovia yhteistyöverkostoja. Toimintamalli ja mittaristo ovat yrityksen itsenäisesti käytettävissä. Mallin ja mittariston avulla yritys voi arvioida yhteistyösuhteitaan ja löytää niistä sellaisia tekijöitä, joita muuttamalla yhteistyösuhdetta voidaan kehittää tavoiteltuun suuntaan.
Opas Vertti – yhteistyöverkostojen suorituskyvyn arviointimittaristo-työkalun käyttöön
Lisätiedot

Tutkijayliopettaja, dosentti
erikoisala: markkinointi, yritysten kasvu, yrittäjyyskasvatus
sähköposti
Sanna.Joensuu-Salo(a)seamk.fi
puhelin

Korkeakouluasiamies
erikoisala: Kansainvälinen osaaminen, projektiosaaminen, pk-yritysten digitalisaatio
sähköposti
Tiina.Hietala(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja ja oppaita yritysten omistajanvaihdoksiin
-
Pöyrööt yrityskaupoilla
SeAMK ja Pöyrööt-sarjakuva tarjoavat yhdessä tiiviin paketin omistajanvaihdoksesta. Sarjakuvan keinoin kerrotaan omistajanvaihdoksen mahdollisista karikoista. Näin lukija saa huumorin keinoin tietoa mm. kuinka kertoa myyntiaikeista, yrityskauppaan valmistautumisesta, hinnoittelusta ja omasta yrityksestä luopumisesta.
Sarjakuva on tuotettu osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Pk-yrityksen omistajanvaihdosopas
Onnistunut omistajanvaihdos turvaa yrityksen jatkuvuuden mutta omistajanvaihdokset ovat myös tärkeä kasvun väline. Yrityskaupoilla voidaan laajentaa omia markkinoita tai ottaa haltuun uusia liiketoiminta-alueita. Yrityskauppa voi olla myös yrityksen perustamista turvallisempi ja helpompi tapa yrittäjäksi ryhtymiselle.
Tähän oppaaseen on koottu case-tarinoita kasvusta yrityskauppojen avulla, asiantuntijoiden vinkkejä onnistuneeseen omistajanvaihdokseen sekä käytännölliset muistilistat yrityksen ostajalle ja myyjälle.
-
Askelittain omistajanvaihdokseen
Pienenkin yrityksen omistajanvaihdos koostuu monista eri toimenpiteistä ja selvitettävistä asioista. SeAMKin ja Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien Pienten maaseutuyritysten omistajanvaihdoksilla kasvua ja hyvinvointia -hankkeen videoista saat motivaatiota ja vinkkejä vaihdoksen valmisteluun ja läpiviemiseen sekä ostajan että myyjän näkökulmista.
Yrityksen kehittäminen yrityskaupoilla
-
Mikroyrittäjän omistajanvaihdoskartoitus
Työkalussa käydään läpi kysymysten kautta mikroyrittäjän omistajanvaihdostilanne ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Työkalu toimii starttina mikroyrittäjän omistajanvaihdosprosessissa. Muistilistamainen dokumentti auttaa etenkin yritysneuvojia työssään mikroyrittäjien kanssa.
Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Aloita yrityksen myynti
Yrityksen myynti on pitkä prosessi, jossa on suositeltavaa hyödyntää asiantuntijoiden apua. Nyt voit selvittää, miten päästä alkuun yrityksen myynnissä. SeAMKin Aloita yrityksen myynti -kehittämistyökalu on kysely, josta saa vastauksien perusteella suosituksen jatkotoimenpiteistä.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
Työkalun avulla voidaan käydä kartoituskeskustelu yritysostojen hyödyntämismahdollisuuksista sekä valmistella tarvittavia jatkotoimia. SeAMKissa kehitetty työkalu on tarkoitettu erityisesti liiketoiminnan asiantuntijoille.
Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia
Työkalun sisällön perusteella voivaan suunnitella ja toteuttaa yritykselle prosessi, jolla liiketoimintakauppojen hyödyntäminen otetaan osaksi yrityksen strategiaa. Työkalu on tarkoitettu ensisijaisesti kokeneille liiketoiminnan asiantuntijoille.
Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Yritysoston strateginen johtaminen pk-yrityksessä
Työkalu on tarkoitettu antamaan kokonaiskuva yritysoston johtamisesta alkaen ostoidean syntymisestä tavoitellun kasvun ja kehityksen saavuttamiseen. Työkalua voivat hyödyntää yrttäjien lisäksi myös kouluttajat ja asiantuntijat.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Haltuunottosuunnitelman laatiminen
Haltuunotto ja liiketoiminnan kehittäminen ratkaisevat suurelta osin yritysoston onnistumisen. Työkalu on tarkoitettu antamaan kuva onnistuneesta ostokohteen haltuunotosta sekä tuomaan ohjeita haltuunottosuunnitelman laatimiseen. Työkalua voivat hyödyntää yrittäjät, yritysjohto ja asiantuntijat.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Toimintamalli omistajanvaihdokseen
Tämän osion kautta pääset tarkastelemaan ”Omistajanvaihdoksella naisten yritykset kasvuun” –hankkeessa toteutettua toimintamallia, joka kattaa osiot yrityksen osto, yrityksen myynti ja yrityksen kasvu. Kaikki osiot sisältävät koulutusmateriaaleja (myös videoita) ja käytännöllisiä työkaluja oman yrityksen ja yrittäjyyden tulevaisuuden suunnittelun tueksi.
Lisätiedot

Yrittäjyys
-
Kehitä sivutoimiyritystäsi
Työkirja sivutoimiyrityksen tulevaisuuden pohdintaan on oiva apuväline sivutoimiselle yrittäjälle, joka haluaa pohtia yritystoimintansa kehittämistä ja tulevaisuutta. Samalla on mahdollista selkiyttää omia ajatuksiaan sivutoimiyrittäjyydestä sekä pohtia liiketoiminnan suunnittelua ja talouslaskelmien laadintaa. Työkirja on kehitetty osana ESR-rahoitteista Sivutoimiyrittäjästä päätoimiyrittäjäksi -hanketta.
-
Unelmoi ja uskalla - toimintamalli naisopiskelijoiden yrittäjyyden tukemiseen
Oppaassa esitellään naisopiskelijoiden yrittäjyysaikomusten ja naisyrittäjien yrittäjyyden tukemiseen kehitetty toimintamalli. Yhteisillä työpajoilla, ryhmätyöskentelyllä, verkostoitumisella ja hyvin valituilla aiheilla voidaan rohkaista opiskelijoita yrittäjyyteen ja yrittäjiä kasvuun. Malli on kehitetty ja testattu Smart Ladies in Digital World –hankkeessa, jonka rahoittajana oli Euroopan sosiaalirahasto ja ELY-keskus.
Lisätiedot


Asiantuntija, tki
erikoisala: EU projektien toteutus
sähköposti
Salla.Kettunen(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja matkailualan yrityksille
-
Asiakasymmärryksen työkalu matkailualan pk-yrityksille
Asiakasymmärryksen työkalun tarkoituksena on auttaa matkailuyritystä hahmottamaan, missä asioissa yrityksessä olisi kehitettävää asiakasymmärrykseen liittyen. Yrityksen menestymisen kannalta on tärkeää, että yritys osaa hankkia tietoa asiakkaiden nykyisistä ja tulevista tarpeista sekä soveltaa tietoa oman toimintansa kehittämiseen. Työkalu antaa välittömän palautteen siitä, mitkä osa-alueet ovat yrityksessä hyvällä tasolla ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.
Lataa tästä Asiakasymmärryksen mittaristo matkailualan pk-yrityksille »
-
Markkinaorientaation kehittäminen matkailualalla
Työkalu tarjoaa yritykselle apua markkinaorientaation kehittämiseen. Markkinaorientaatiolla tarkoitetaan sitä, kuinka yritys kerää asiakas- ja kilpailijatietoa sekä hyödyntää sitä palveluidensa kehittämisessä. Työkalua käytetään työpajassa, johon on hyvä varata aikaa 2-3 h. Tätä ennen on hyvä käyttää asiakasymmärryksen työkalua (löytyy SeAMKin kehittämistyökaluista yrityksille kohdasta matkailu), joka nopeasti osoittaa tärkeimmät kehittämiskohteet. Tässä työpajassa mietitään konkreettiset kehittämistoimenpiteet.
Lataa Markkinaorientaation kehittämisen työkalu matkailualalle »
-
Brändityökalu matkailualan yrittäjille
Työkalun tavoitteena on auttaa matkailualan yrittäjää kehittämään omaa brändiään. Työkalun avulla yrittäjä voi analysoida omaa brändiään ja löytää tärkeimmät askeleet kehittämiseen. Työkalua käytetään työpajassa (varaa aikaa n. 2-3 h), johon on hyvä osallistua yrittäjän lisäksi myös muut yrityksen kehittämisessä mukana olevat työntekijät.
- Tiedota yrityksesi tarjonnasta: Markkinointi- ja myyntijärjestelmä
-
Strategisen uudistumisen työkalut
Kehittämissuuntautuneisuus -työkalu
Kehittämissuuntautuneisuudella tarkoitetaan yrityksen kykyä toimia innovatiivisesti (tuottaa uusia ideoita), proaktiivisesti (ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja toimia niiden mukaan) sekä riskinottoa (kykyä ja halua ottaa hallittua riskiä, koska kaikki uusi sisältää aina tietyn määrän riskiä). Vastaa esitettyihin väittämiin, niin saat graafisen palautteen. Esitettyjen väittämien avulla voit myös lähteä miettimään, mitä kehitettävää ko. osa-alueeseen kuuluu. Pääset hyvin aiheeseen sisälle katsomalla ensin videon yrityksen itsearvioinnista osana strategista kehittämistä.
Katso tästä Itsearviointityökalu -video »
Lataa tästä Kehittämissuuntautuneisuus -työkalu »Yrityksen strateginen kehittäminen – kehittämistyökalu matkailualan yrityksille
Ennakointi on tärkeä osa yrityksen strategista kehittämistä. Prosessissa käytetään työkaluja, joilla kyetään mahdollisimman järjestelmällisesti etsimään, tunnistamaan, analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevaa tulevaisuustietoa. Seuraavassa esitetään tulevaisuussuuntautunut strategian kehittämisprosessi. Sen jälkeen voit siirtyä työkaluihin, joilla voit työstää yrityksellesi uuden tulevaisuussuuntautuneen strategian. Pääset hyvin aiheeseen sisälle katsomalla ensin videon ennakoinnin merkityksestä osana yrityksen strategista kehittämistä.
Katso tästä Ennakointityökalut -video »
Lataa tästä Kehittämisprosessin kuvaus työkaluineen »Yhteistyön onnistumisen suunnittelu
Yhteistyön onnistumisen suunnittelu –työkalu auttaa matkailualan yrittäjää arvioimaan millä tasolla yritys on yhteistyön suunnittelussa ja/tai sen toteuttamisessa. Arvioinnissa huomioidaan yhteistyön tekeminen asiakkaiden, toiminnan, verkoston ja talouden näkökulmista.
Lataa tästä Yhteistyön onnistumisen suunnittelun työkalu »
Verkostoituminen ja yhteistyö
Työkalun tavoitteena on auttaa matkailualan yrittäjää arvioimaan minkälaista yhteistyötä yritys tekee muiden alan yritysten kanssa. Arviointitehtävän jälkeen voit tutustua tarkemmin erilaisiin yhteistyömuotoihin ja mitä näkökulmia on hyvä ottaa huomioon yhteistyötä suunniteltaessa.
Lataa tästä Verkostoitumisen ja yhteistyön työkalu »
Lataa tästä Verkostoituminen ja sen muodot -esitys » -
Matkailun digitalisaatio
Matkailuala on digitalisoitunut ja digitalisoituu jatkuvasti. Yrittäjä voi hakea menestyksen mahdollisuuksia hyödyntämällä sähköisiä myynti- ja jakelukanavia omassa liiketoiminnassaan ja huomioida myös asiakkaan rooli yrityksen myynninedistämistoimissa. Yrittäjä voi digitalisoida omaa liiketoimintaansa resurssien säästämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.
Alla olevissa videoissa käsitellään matkailun digitalisaatiota. Videoissa on hyödyllisiä vinkkejä kuinka hyötyä digitaalisuudesta ja miten menestyä muuttuvassa toimintaympäristössä.
Katso tästä Matkailun digitaalinen liiketoiminta – 8 vinkkiä yrittäjälle -video »
Katso videolta, kuinka menestyä muuttuvassa toimintaympäristössä »
Lisätiedot

Asiantuntija, tki
erikoisala: Matkailuyrittäjyys
sähköposti
Elina.Jarvinen(a)seamk.fi
puhelin

Asiantuntija, tki
erikoisala: Matkailuyrittäjyys, matkailututkimus, Green care
sähköposti
Sanna.Jyllila(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja valmistavan teollisuuden yrityksille
-
Digi-opas valmistavan teollisuuden pk-yrityksille
Ketterä teollisuus –hankkeessa laadittiin 32-sivuinen Digi-opas valmistavan teollisuuden pk-yrityksille hankkeen aikana havaituista seikoista, jotka niiden tulee ottaa huomioon valmistautuessaan käyttöönottamaan teollista internetiä ja kehittäessään digitaalisen valmistuksen osaamistaan. Digi-opasta päivitettiin säännöllisesti hankkeen edetessä.
Digi-oppaan sisältö kattaa seuraavat kokonaisuudet:- Megatrendit maailmalla
- Teollisuus 4.0
- Ennusteita 2018
- Digitalisaation muutoksen vaiheet
- Muutoksen ajurit
- Haasteet
- CPS-linja (SeAMK)
- CPS-linja – Dashboards (TTY)
- Digital Factory Akatemia
- Yhteistyön mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
Lisätiedot

Työkaluja tilitoimistoille ja heidän asiakkailleen
Työkaluja sosiaali- ja terveysalan yrityksille
-
Tulevaisuuden ennakoinnin työkalu sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksille
Työkalu mahdollistaa tulevaisuustietoon perustuvien skenaarioiden tekemisen. Tulevaisuuskuvat auttavat varautumaan erilaisiin tilanteisiin.
-
Kirjoitetaan yrityksen tulevaisuus uusiksi: Tulevaisuuskestävä strategia
Strategiatyöllä mahdollistetaan organisaation pitkän aikavälin toimintaa. Tämä työkalupakki tarjoaa helposti omaksuttavia työkaluja erilaisiin tilanteisiin.
-
Sote-yrityksen yksinkertaistettu strategiaprosessi
Työkalu on tarkoitettu yrityksille ja organisaatioille, joilla on vähän tai ei lainkaan kokemusta strategiatyöstä. Prosessi sisältää kuusi vaihetta, jotka auttavat organisaatiota strategiatyössä.
-
Askelmerkkejä SOTE-alan yrityksen myyntiin
Oheinen testi on tarkoitettu sote-alan yrittäjille. Vastaamalla muutamaan yrityksen myyntiin liittyvään kysymykseen saat niiden pohjalta tiiviin yhteenvedon, jota voit hyödyntää yrityskaupan valmistelussa.
Kysymyksiin vastataan kyllä/ei ja vastaaminen onnistuu muutamassa minuutissa. Kysymykset ja vastausten pohjalta muodostuvan tulostettavan yhteenvedon ovat toteuttaneet kokeneet omistajanvaihdosasiantuntijat.
Testistä on omat versiot yrityksen myyntiä suunnittelevalle yrittäjälle ja yritykselle.
Lataa Yrityksen myyjä, yrityksen omistaja -testi »
Lataa Myyjäyritys, yrityksen liiketoiminnan tai sen osan myynti -testi »
-
Askelmerkkejä SOTE-alan yrityksen ostoon
Oheinen testi on tarkoitettu sote-alan yrittäjille tai sellaiseksi aikoville. Vastaamalla muutamaan yrityksen ostoon liittyvään kysymykseen saat niiden pohjalta tiiviin yhteenvedon, jota voit hyödyntää yrityskaupan valmistelussa.
Kysymyksiin vastataan kyllä/ei ja vastaaminen onnistuu muutamassa minuutissa. Kysymykset ja vastausten pohjalta muodostuvan tulostettavan yhteenvedon ovat toteuttaneet kokeneet omistajanvaihdosasiantuntijat.
Testistä on omat versiot yrityksen ostoa suunnittelevalle yrittäjälle ja yritykselle.
Lataa Yrityksen ostaja, yritystoiminnan yrityskaupalla aloittava -testi »
Lataa Ostajayritys, yrityksen laajentaminen yritysostolla -testi »
-
Asiakasymmärryksen työkalu sote-yrityksille
Asiakasymmärryksen työkalun tarkoituksena on sosiaali- ja terveysalan yritystä hahmottamaan, missä asioissa yrityksessä olisi kehitettävää asiakasymmärrykseen liittyen. Yrityksen menestymisen kannalta on tärkeää, että yritys osaa hankkia tietoa asiakkaiden nykyisistä ja tulevista tarpeista sekä soveltaa tietoa oman toimintansa kehittämiseen. Työkalu antaa välittömän palautteen siitä, mitkä osa-alueet ovat yrityksessä hyvällä tasolla ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.
Lataa tästä Asiakasymmärryksen mittaristo sote-yrityksille »
- Markkinaorientaation kehittäminen sote-alalla
- Omistajanvaihdosten prosessimalli
- Tiedota yrityksesi tarjonnasta: Markkinointi- ja myyntijärjestelmä
-
Brändi ja sen kehittäminen
Työkalu on tuotettu Pk-yritykset sote-polulla kasvuun -hankkeessa.
-
Digiopas
Tunnista digitaalisuuden ja teknologian luomia mahdollisuuksia sote-alalla. Digioppaasta saa saat hyvät vinkit siihen, mistä palveluntuottaja voi lähteä liikkeelle.
-
Talouden johtaminen
Talouden suunnittelu
Talouden suunnittelussa on tehtävä vaihtoehtoisia suunnitelmia eli laskelmia. Työkalussa esitellään tyypillisimpiä menetelmiä laskelmien tekemiseen.
Talouden tärkeimmät tunnusluvut selitettyinä
Tilinpäätös ja tilinpäätöksestä saatavat tunnusluvut ovat olennaisia toiminnan taloudellisessa analysoimisessa. Työkalu kertoo mitä tärkeimmät tunnusluvut ovat. Talouslukujen ymmärtäminen ja soveltaminen ovat entistä keskeisemmässä roolissa, jotta selviydytään tulevaisuuden muutoksista ja haasteista. Työkalun avulla voit tehdä arvion taloudellisesta tilasta.
Yrityksen taloudelliset tunnusluvut
Yrityksen taloudellisten tunnuslukujen tarkastelun avulla voidaan analysoida organisaation tilaa ja toimintaa. Työkalussa opastetaan kirjanpitoraportista saatavien lukujen hyödyntämistä.
Talousohjauksen tilannekartoitus
Talousjohtamisessa tulee huomioida budjetti, kassavirtaan vaikuttavat asiat ja toiminnan tavoitteet. Tutustu, kuinka voit kartoittaa tämänhetkisen tilanteen ja saada vinkkejä kehittämiseen.
-
Yritystoiminnan vahvistaminen – ennakoi, innovoi ja hallitse riskejä
Muutoksiin ennakolta varautuvat ja innovatiiviset yritykset pärjäävät myös taantumien aikana parhaiten. Riskinoton taso yritysten välillä ja yrityksissä eri ajankohtina vaihtelee, samoin siihen liittyvät riskitasot. Tässä työkalussa on kaksi osiota. Testillä mitataan ennakointia, innovatiivisuutta ja riskien hallintaa. Testistä saadun palautteen avulla voi tutustua tarkemmin osioon, jossa kerrotaan millaisilla tavoilla eri osa-alueita voi ryhtyä kehittämään.
Testi koostuu 20 väittämästä, joihin vastaaminen onnistuu noin 15 minuutissa.
-
Vaikuttavuuden mittaaminen
Palvelun ostajia kiinnostaa, mitä vastinetta he saavat rahalleen. Vaikuttavuuden mittaaminen on yksi keino tuottaa tietoa siitä, mitä asiakas saa ja voi odottaa saavansa ostaessaan palvelun. Samalla se on oman ammattitaidon esiin nostamista. Mitattu tieto auttaa asiakasta vertailemaan palveluja ja löytämään itselleen sopivimman. Vaikuttavuuden mittaaminen on laaja kokonaisuus. Tämä tietopaketti auttaa alkuun ja sisältää vinkkejä lisätiedon etsimiseen.
Lisätiedot

Asiantuntija, tki
erikoisala: EU projektien toteutus
sähköposti
Salla.Kettunen(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja ruoka-alan yrityksille
-
Opas ruokahävikin vähentämiseen ammattikeittiöissä
Tämä opas on toteutettu osana Wasteless-hanketta, jonka keskeinen tavoite on vähentää ruokahävikin kokonaismäärää 20 prosenttia julkisissa ruokapalveluissa. Hankkeen tavoitteena on kehittää ruokapalvelujen ruokahävikin seurantaa tehokkaammaksi, sekä vaikuttaa hävikin vähentämiseen muun muassa reseptiikan ja digitaalisen mittaamisen kautta.
Opas on suunnattu julkisten ammattikeittiöiden ruokapalveluhenkilöstölle, ja sen tarkoituksena on antaa vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen ruokapalveluissa.
Lisätiedot

Asiantuntija, tki
sähköposti
Taina.Seppala-Kolkka(a)seamk.fi
puhelin
(Verkkosivuilla on ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja (esim. Word, PowerPoint, PDF) sekä ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole digipalvelulain piirissä. Nämä tiedostot ja videot voivat olla ei-saavutettavassa muodossa, koska niitä ei tarvita keskeneräisen asian hoitamiseen eivätkä ne ole asioinnin hoitamiseksi oleellisia. Verkkosivuilla on myös ei-saavutettavaa sisältöä.)