Omistajanvaihdosekosysteemi

Yritysten omistajanvaihdosekosysteemi

Yritysten omistajanvaihdosekosysteemi rakentuu omistajanvaihdosprosessin päävaiheiden (ennen omistajanvaihdosta, omistajanvaihdosneuvottelut ja omistajanvaihdoksen jälkeentoteuttamiseen liittyvistä keskeisistä tekijöistä ja tahoista. 

Ostajat, myyjät (sukupolvenvaihdoksissa jatkajat ja luopujat) ja kaupan kohteet ovat omistajanvaihdosten keskiössä.

Yrityksen omistajanvaihdoksessa tarvittava osaaminen poikkeaa liiketoiminnan johtamisessa tarvittavasta osaamisesta. Ostajat ja myyjät tarvitsevat ulkopuolisia neuvojia ja asiantuntijoita omistajanvaihdoksen eri vaiheissa ja rahoittajia rahoituspaketin kokoamisessa. 

Ostajien ja myyjien kohtaamiseksi tarvitaan yritysmarkkinoita. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sähköisiä kauppapaikkoja ja tapahtumia, joissa ostajat ja myyjät voivat löytää toisensa. 

Taloudelliset olosuhteet ja toimintaympäristön äkilliset muutokset vaikuttavat yleiseen tulevaisuuden uskoon ja riskinottohalukkuuteen. Hyvät talousnäkymät ja vakaa säädösympäristö näkyvät kasvuna omistajanvaihdostenkin määrässä. Verotuksella ja muilla säädöksillä on myös oma vaikutuksensa omistajanvaihdosten toteuttamiseen.