SeAMK Podcast - Nuoren yrityksen menestyksen avaimet, osa 3

(Sini Karjalainen)

Tervetuloa kuuntelemaan Nuoren yrityksen menestyksen avaimet -podcast-sarjan kolmatta osaa. Tänään me keskustelemme nuoren yrityksen talouden hoidosta ja siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Minä olen Sini Karjalainen ja kanssani on KMV-Tilitaidosta tilintarkastaja Heidi Tuomela. Tervetuloa. Joten Heidi, mikä on tilitoimiston ja kirjanpitäjän rooli yrittäjän elämässä?

(Heidi Tuomela)

No tilitoimiston ja kirjanpitäjän rooli yrittäjän elämässä on ihan ehdottomasti tukea sitä yrittäjää niissä yritystoiminnan erilaisissa haasteissa ja tietysti hoitaa ja auttaa näitä lainsäädännöllisiä velvoitteita ja niiden hoitamista. Niin se on se tärkein rooli.

(Sini Karjalainen)

No minkälaisia vinkkejä sinulla olisi siihen, että kannattaako tehdä kirjanpito itse ja milloin kannattaa tehdä itse, tai miksi kannattaisi maksaa siitä ammattilaiselle?

(Heidi Tuomela)

No jos on osaamista ja riittää aikaa ja jaksamista tehdä itse, ja jos on jonkun näköistä koulutusta tai tietoa alasta niin niin silloin voisi harkita sitä itse tekemistä. Toki riippuu hyvin paljon myös siitä yhtiömuodosta, siitä toiminnan luonteesta ja laajuudesta. Jos on ihan toiminimellä sivutoimisena yrittäjänä, niin silloin voisi periaatteessa miettiä sitä, että pystyisikö tekemään itse, mutta sitten jos tehdään osakeyhtiön kirjanpitoa tai on ihan täysipäiväistä laajaa toimintaa, niin kyllä ehdottomasti kannattaa hommata siihen ammattilainen. Siellä on kuitenkin niin paljon kaikkea verotukseen ja kirjanpitolakeihin ja muihin liittyviä asioita, että pitää olla aika sisällä niissä ja tietää niistä paljon, jotta kannattaa ruveta tekemään itse. Kuitenkin ammattilaisten pitää olla selvillä niistä asioista mitä laki sanoo ja miten verotus menee. Ja tosiaan sieltä saa kaikkea muutakin tukea: voi kysyä, jos on ongelmia. Tietysti sitten ohjelmistokulut, kaikki varmistukset, päivitykset… jos on isompaa toimintaa, niin onko valmis ja haluaako itse huolehtia kaikesta tällaisesta vai onko järkevämpää sitten ulkoistaa muualle? Yleensä jos kirjanpitoja on tehty itse ja sitten niitä tuodaan myöhemmin tilitoimistolle että voitteko auttaa, että en nyt välttämättä sitten osannut tai pystynyt tehdä, niin yleensä se tulee aina kalliimmaksi kun se että oltaisiin alun perinkin viety sinne tilitoimistoon tehtäväksi.

(Sini Karjalainen)

Hyviä pointteja. No miten kirjanpidon lisäksi, niin missä asioissa tilitoimisto ja kirjanpitäjä voi auttaa?

(Heidi Tuomela)

Eli periaatteessa ihan kaikissa tällaisissa yritystoiminnan, varsinkin paperipuolen asioissa ihan yhtiömuodon valinnasta lähtien, muutoksiin osakeyhtiöissä, hallintoasioissa kaikissa sopimuksissa, verosuunnittelussa, myös siellä henkilökohtaisella puolella, että vaikka osakeyhtiö olisikin niin henkilöverotusta myös. Samaten palkkapuolella. Sitten jos lähdetään sinne asti, että ruvetaan yrityksen myymistä miettimään, niin kaikki arvonmääritykset ja kaikki kauppakirjat, yrityskaupan kaikki asiat. Hyvin laajasti tavallaan siitä yrityksen ihan alusta tavallaan sinne loppuun asti, niin kaikki palvelut on mahdollista saada tilitoimistosta.

(Sini Karjalainen)

No teillä on varmaan jo aika hyvä näkemys siihen näiden kaikkien asioiden kautta, että mihin te toivoisitte, että yrittäjät kiinnittää enemmän huomiota?

(Heidi Tuomela)

No kyllä ihan suurin asia ehkä on tavallaan se yhteistyö, elikkä kerrotaan sinne tilitoimistolle niistä asioista mitä on tehty, niistä mitä suunnitellaan ja ja ehkä että jos on jotain sellaista erikoisempaa varsinkin, niin kerrotaan, koska yllättävän moni asia vaikuttaa sitten sinne toimintaan tai ihan sinne kirjanpitoon. Kirjanpitäjän pitäisi tietää joku asia mikä ei välttämättä suoraan liity siihen kirjanpitoon, koska se vaikuttaa jotenkin siihen tekemiseen, niin se on ehkä se ihan ensimmäinen asia, että lisää sitä tiedonvaihtoa.

(Sini Karjalainen)

Hyvä. Miten sitten jos ajatellaan tuota kautta sitä, niin oletteko tulleet huomanneeksi sen että minkälaisia asioita ei kysytä? Mitä teidän mielestä kannattaisi kysyä teiltä?

(Heidi Tuomela)

No periaatteessa meiltä kannattaisi kysyä oikeastaan ihan kaikkea, että mitä kannattaa tai mitä voi tehdä siellä yrityksen osalta, jos ei itsellä ole sitä tietoa, koska yleensä se on aina helpompi kysyä etukäteen ja yhdessä mietitään että kuinka tämä kannattaisi tehdä, kuinka tämän saa tehdä, kuinka tämän pystyy tehdä… kuin se, että yrittäjä on tehnyt jotain ja meille tulee se tieto jälkikäteen ja sitten mietitään että miten tämä olisi oikeasti kuulunut tehdä ja kuinka me tavallaan saamme tämän jälkikäteen nyt korjattua niin että tämä asia menee kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Yleensä se, että jos ihan mikä tahansa asia mietityttää, niin aina kannattaa kysyä. Aina parempi niin päin että etukäteen kysyy jotain, kuin että tosiaan tekee ja sitten mietitään että miten tämä korjataan.

(Sini Karjalainen)

Juurikin näin. No minkälaisia vinkkejä antaisit yrittäjälle jotta se yritystoiminta olisi sitten mahdollisimman kannattavaa ja tuloksellista, ja miten niistä alkuvuosista selviää?

(Heidi Tuomela)

Ne hyvät alkuvalmistelut ennen sitä yritystoiminnan aloittamista on ihan ehdottomat. Elikkä liiketoimintasuunnitelmat, kannattavuuden arviointia… Ja näihinhän tosiaan saa myös maksutonta apua esimerkiksi uusyrityskeskuksilta. He tekevät sitä liiketoimintasuunnitelmaa yrittäjän kanssa, käyvät läpi ja miettivät sitä kannattavuutta, että onko tämä sellainen yritystoiminta mihin kannattaa lähteä. Sitten tietysti se oma vahva osaaminen siltä alalta mille on lähdössä. Ja tavallaan se, että miettii etukäteen myöskin niitä kuluja ja yleensä niitä kuluja on aina enemmän kuin mitä tulee mieleen. Elikkä siinä mielessäkin se uusyrityskeskus tai esimerkiksi tilitoimistokin on hyvä kumppani siinä, että kun mietitään kuluja niin sieltä aina yleensä jää uusilta yrittäjiltä varsinkin jotain kuluja huomioimatta. Ja sitten tietysti alkuun se, että henkilökohtainen talous olisi turvattu siten että pärjää niillä pienemmillä tuloilla. Harva yritys kuitenkaan heti kerrasta lähtee mitenkään kovin hyvää tulosta tekemään niin se, että on mietitty, että miten se henkilökohtainen talous sitten pyörii esimerkiksi sen muutaman ensimmäisen vuoden.

(Sini Karjalainen)

Hyviä vinkkejä. Miten te kehitätte teidän oman tilitoimistonne tulevaisuuden näkymiä?

(Heidi Tuomela)

No ensimmäisenä on varmaan tuo sähköisten palvelujen lisääminen, eli nehän ovat tulleet nyt tähän mukaan ja koko ajan laajentumassa. Ja toki pitää muistaa myös se, että kun sähköiset palvelut lisääntyvät, niin kuitenkin se asiakaspalvelu ja varsinkin se henkilökohtainen palvelu on tärkeää edelleenkin. Että tavallaan on kasvot sillä kirjanpitäjällä, sinä tiedät hänet ja mitä kauemmin on tehty yhteistyötä niin myös tunnet hänet. On helppo olla siihen yhteydessä ja saat hänet kiinni. Sitten tietysti tällä alalla rupeaa tulemaan nämä vastuullisuusraportointiasiat, jotka pikkuhiljaa tuota isojen yritysten kautta rantautuvat alihankkijoiden kautta sitten pienempiin yrityksiinkin niin niitä ollaan tässä kehittämässä. Ja tosiaan ollaan sitten pidetty yrittäjäiltoja aina syksyisin muutama. On kutsuttu sitten paikallisia yrittäjiä kuulemma ajankohtaisista asioista mitä on yrityspuolella menossa, niin niitä on pidetty ja pidetään jatkossakin.

(Sini Karjalainen)

Kuulostaa hyvältä. No hei, meidän kuulijat varmasti haluavat vielä tietää, että miten sinä ja teidän yritys voi näissä talousasioissa auttaa.

(Heidi Tuomela)

Periaatteessa me teemme kaikkia palveluita tosiaan sieltä yrityksen ihan alusta ihan sinne loppuun asti. Meidän avullamme pystyy perustamaan yrityksiä ja hoitamaan tosiaan ne kirjanpidot ja verotukset ja kaikki mitä siihen tulee: hallinnot, verosuunnittelut, palkanlaskennat ja sitten myöskin se, että jos sitä yritystä ollaan myöhemmin lopettamassa tai myymässä, niin me teemme myös sitten niitä toimintoja. Meillä tosiaan on niin sanotusti kattavat palvelut sieltä alusta loppuun asti. Me tosiaan palvelemme neljässä toimistossa, eli meillä on Kauhavalla, Kortesjärvellä, Ylihärmässä ja Seinäjoella myös toimisto, että meillä on myös henkilökuntaa sitten joka paikassa ihan pysyvästi.

(Sini Karjalainen)

Hyvä hyvä. Heidi, tämä oli erinomainen keskustelu. Kiitoksia. Toivottavasti tämä auttaa yrittäjiä saamaan selkeän käsityksen siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon nuoren yrityksen talouden hoidossa ja niistä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kiitos että kuuntelit tänään. Tavataan taas seuraavassa jaksossa, kun käsittelemme lisää nuoren yrityksen menestyksen avaimia.

Tämän podcast-sarjan tarjoaa MYRSKY – Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio Länsi-Suomessa -hanke, jota rahoitetaan REACT-EU -välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.