Oppiminen SeAMKissa

Oppiminen SeAMKissa on opetushenkilöstön ja opiskelijoiden yhdessä tuottama materiaali siitä, miten näemme SeAMKilaisen oppijan, opettajan ja oppimisympäristön. SeAMKissa on sitouduttu kehittämään opetusta näiden periaatteiden mukaisesti.

SeAMKilainen opiskelija

SeAMKilainen opiskelija on aktiivinen tiedon rakentaja ja oman oppimisensa tekijä ja vastuussa oppimisestaan. Hän on uutta luova ja kehittävä oppija, joka hallitsee tavat ja välineet kehittyä soveltavaksi osaajaksi ja asiantuntijaksi. Opiskelija oppii erilaisissa työelämäläheisissä konteksteissa ja verkostoissa ja kehittyy ammatillisessa kasvussaan elinikäiseksi oppijaksi. SeAMKilaisella opiskelijalla on oikeus asiantuntijuutta kehittävään oppimisympäristöön sekä oikeus saada säännöllisesti palautetta ammatillisesta kehittymisestään.

SeAMKilainen opettaja

SeAMKilainen opettaja tekee työtään uutta luoden ja innovatiivisesti ja hän ymmärtää roolinsa osaamisen valmentajana ja ohjaajana. Opettaja toimii opiskelijalähtöisesti ja tietää, mitä osaamista tarvitaan tulevaisuuden työelämässä. Opettaja hyödyntää muuttuvia digitaalisia välineitä ja hänellä on oikeus ja velvollisuus kehittää pedagogista osaamistaan. Opettaja on ennen kaikkea tiedon prosessoinnin ohjaaja ja hän keskittyy osaamislähtöisesti opiskelijan oppimisprosessin tukemiseen. Opettaja tietää, miten hänen pedagogiset valintansa vaikuttavat osaamisen kehittämiseen ja tuloksiin ja miten valinnat ovat osa opetuksen pedagogista kehittämistä. Mikä on tavoitteeni? Miksi valitsen, mitä valitsen? Mitä ratkaisen valinnoillani? Miten edistän oppimista? SeAMKin opettajilla on käytössään monia työkaluja oppimisen muotoiluun, kuten opintojaksojen palautejärjestelmät, opiskelijabarometrit, valtakunnalliset opiskelijapalautekyselyt sekä SeAMKin opiskelijafoorumit ja sisäiset tutkinto-ohjelmien auditoinnit. Parhaimmillaan oppiminen on sitä, että opiskelija ja opettaja luovat yhdessä erilaisia oppimisympäristöjä, jolloin molemmat oppivat. Opettaja luo tasa-arvoisen ja innostavan oppimisilmapiirin.

SeAMKilainen oppimisympäristö

SeAMKin monipuoliset oppimisympäristöt tukevat ja edistävät uutta luovaa oppimista. Niissä korostuvat seuraavat ominaisuudet, jotka voivat painottua eri oppimisympäristöissä eri tavalla:

  • Opiskelijalähtöisyys
  • Työelämäläheisyys, autenttisuus ja simulaatiomahdollisuus
  • Projektioppiminen
  • Digitaalisuus

Oppimisympäristöillä helpotetaan monialaisen ja moniammatillisen soveltavan osaamisen rakentumista ja ne mahdollistavat sekä yksilölliset että yhteisölliset tavat oppia. Olennaista on, että oppimisympäristö mahdollistaa oppijan aktiivisen toiminnan. SeAMKin oppimisympäristöissä otetaan huomioon yksilölliset oppimistavat ja eri tavoin oppijat.

SeAMKin oppimisympäristöissä mahdollistavat kansainvälistymisen ja yrittäjyyskasvatuksen eri muodoissaan.

SeAMKilaisen oppimisen lähtökohdat

SeAMKilaisessa oppimisessa toteutetaan SeAMKin kulloinkin voimassa olevaa strategiaa. Oppiminen tähtää soveltavan osaamisen kehittymiseen asiantuntijuudessa ja tietoa tuotetaan tutkimustietoon perustuvista luotettavista lähteistä, niin käytännön konteksteista kuin teoreettisista lähtökohdista. Osaamista voidaan osoittaa monella tavalla ja osaamisen arvioinnissa sovelletaan osaamisperustaisuutta. Opetussuunnitelmissa otetaan huomioon opiskelijoiden erilaiset valmiudet sekä tiedon suhteellisuus ja sen muuttuvuus.

Tehokas ja kehittävä yhteistyö monialaisessa oppimisympäristössä edellyttää SeAMKilaisten yhteistä näkemystä siitä, mikä on keskeistä oppimisessa. SeAMKilaisten yhteinen ymmärrys oppimisen tavoitteesta mahdollistaa kuitenkin erilaiset pedagogiset ratkaisut sen saavuttamiseksi. Yhteinen näkemys oppimisen tavoitteesta selkeyttää oppimisen kehittämistä ja viestii ympäröiville sidosryhmille, miksi olemme olemassa.

Oppimisessa otetaan huomioon oppijan aikaisemmat tiedot ja tulkinnat ja autetaan häntä kytkemään uusi opittava asia aikaisempaan tieto- ja kokemusperustaansa (sosiokonstruktivismi). Tämä oppimisnäkemys painottaa sosiaalista vuorovaikutusta sekä autenttisten tehtävien ja ympäristöjen merkitystä tiedon rakentamisessa. Sen mukaan on tärkeää ja olennaista kehittää opiskelijan käsitystä omista oppimistaidoistaan ja itsearviointitaidoistaan (metakognitiiviset taidot). SeAMKissa rakennetaan opiskelijan tietämistä (teoreettinen tieto), tekemistä (käytännöllinen tieto) ja olemista (identiteettityö) reflektoinnin kautta. Sopivia oppimismenetelmiä käyttäen autetaan opiskelijaa pohtimaan ja näkemään näiden kolmen osa-alueen yhteyksiä toisiinsa.

Sosiokontruktivistiseen oppimiseen perustuva konnektivismi hyödyntää verkkoympäristöjä oppimisessa. Sen keskiössä on jatkuva tietojen päivittäminen ja oppijan tietoisuus siitä, että todellisuus ja tieto ovat jatkuvasti muuttuvia.