Messut markkinointikeinona - Lakeus kokkaa 2023  

Henkilöitä ryhmäkuvassa.
SeAMKin restonomiopiskelijoita Lakeus kokkaa 2023 -messuilla.

Restonomiopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat yhden neljän pisteen messuosaston Lakeus Kokkaa 2023 -messuille. Messupisteiden ja tuotteiden suunnittelu ja toteutus tehtiin osana Messut markkinointikeinona -opintojaksoa. Messuilla maistatettiin erilaisia tuotteita, joita opiskelijat olivat suunnitelleet. Esimerkiksi mocktaileja, smoothieita ja siemennäkkäreitä. Lisäksi messupisteessämme tuotiin esille restonomiopintoja.

Messut markkinointikeinoa -kurssi alkoi tietysti paahteisella suunnittelulla. Mitä tehdään? Maistatetaanko jotain tuotetta? Panostetaanko ainoastaan messupisteen visuaalisuuteen? Näillä kysymyksillä opiskelijat lähtivät suunnittelemaan omia messupisteitään ja niiden visuaalisuutta. Tuotteen testaukset aloitettiin ensin pienessä mittakaavassa ja sitten isossa mittakaavassa.  Suunnitteluvaiheen jälkeen tuli aika hankkia visuaaliset osat – mistä voi löytää esimerkiksi 1970-luvun lautasia? Tällaisia haasteita tuli vastaan ja niistä selvittiin, kun tehtiin riittävää etsimistyötä.

Monen testauskerran jälkeen rupesivat messupisteet hioutumaan omille paikoilleen ja valmistumaan.  Tämän jälkeen alkoi valmistautuminen h-hetkeen.

Monipuoliset messupisteet

Messupäivä alkoi aamulla varhain, useita tunteja ennen messujen alkua. Messupisteet rakentuivat ongelmitta, hyvän testauksen ja harjoittelun ansiosta. Opiskelijoille jäi vielä aikaa ruhtinaallisen pitkään ruokataukoon ennen messujen alkua.

Messuilla opiskelijoilla oli neljä messupistettä.

Kattaukset-messupisteellä oli esillä suomalaista designia 1930-, 1950-, 1970- ja 2000-luvuilta. Messupiste oli visuaalisesti kaunis ja tunteita herättävä kokonaisuus. Pisteellä saikin äänestää, mikä kattauksista herättää eniten tunteita. Äänestystuloksen mukaan eniten tunteita herätti 1970-luvun kattaus.

Kaunis ateriakattaus pöydällä. Kahvikattaus pöydällä. Vanhoja, punaisia ruoantekoastioita. Kaunis ateriakattaus pöydällä.

Mocktail-messupisteellä pääsi maistelemaan herkullista mocktailia. Moctailin maku todisti, että myös alkoholiton juomasekoitus voi olla herkullinen ja visuaalisesti näyttävä. Ja kuinka helppo niitä on valmistaa!

Messuosaston esittelijöitä ja kävijöitä.

Pisteellä pääsi myös testaamaan vapaakaatoa. Moni messuvieras onnistuikin annostelemaan pullossa ollutta nestettä juuri tavoitellun 4 cl:n verran.

EQVegan-hankkeen messupisteellä oli tavoitteena markkinoida EQVegan hanketta. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa koulutussisältöjä ja -ohjelmia kasvisruokatuotannosta eri koulutusasteen oppilaitoksiin. Tavoitteena on tunnistaa työmarkkinatarpeet ja pyrkiä korjaamaan osaamisvajeet parantamalla koulutusta eri tasoilla kasvisruokateollisuuden tarpeiden mukaan.

Kolme henkilöä seisoo messuosastolla.

Arvaa smoothien ainesosat  -messupisteellä sai maistaa smoothieta. Mielenkiintoa messupisteelle toi se, että messuvieraat saivat testata omia makunystyröitään ja arvata smoothiessa käytetyt ainesosat.

Jälkipuintia

Messut markkinointikeinona -kurssi oli todella mukava kokonaisuus ja toi mukavaa vaihtelua normaaliin kouluarkeen, koska kurssi on sisällöltään erilainen, pitäen sisällään suunnittelut, testaukset ja itse messut. Me kaikki opimme varmasti jotain tältä matkalta, ehkä erityisesti juuri sen, kuinka paljon työtä pitää tehdä sen eteen, että voi olla onnistuneesti messuilla markkinoimassa omaa tuotettaan tai palveluaan.  Tämän kurssin eväillä on huomattavasti helpompi lähteä seuraaville messuille markkinoimaan.

Jaakko Laitila 
SeAMKin restonomiopiskelija
Lakeus kokkaa 2023 -messujen messupäällikkö