Mindi Pekola voitti GrowUp Students -kilpailun nykytaidejulisteita myyvällä Anouk Studiollaan | SeAMK

Mindi Pekola voitti GrowUp Students -kilpailun nykytaidejulisteita myyvällä Anouk Studiollaan

kategoria: Hakijalle
GrowUp Students -voittaja 2018: Mindi Pekola

Opiskelijoiden yrityksille ja yritysideoille tarkoitettu, valmennusprosessina etenevä kasvukilpailu GrowUp Students huipentui keskiviikkona finaalitapahtumaan SeAMKissa.

Finaaliin tiensä olivat selvittäneet neljä kilpailijaa tai tiimiä kustakin kilpailuun osallistuneesta korkeakoulusta: Seinäjoen ammattikorkeakoulusta (SeAMK, kilpailun järjestäjä), Vaasan ammattikorkeakoulusta (VAMK) ja Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK). SeAMK kutsui täksi vuodeksi VAMKin ja TAMKin mukaan.

Kilpailun kärkeen nousi lopulta kaksi seamkilaista. Kilpailun voittajaksi tuomaristo valitsi pitkällisen harkinnan jälkeen Mindi Pekolan ja tämän Anouk Studion. Jo toimiva Anouk Studio myy korkealaatuisia nykytaidejulisteita taiteilijoiden taideteoksista ympäri maailmaa. Yrityksen tavoitteena on mahdollistaa taiteen osto mahdollisimman monelle siitä kiinnostuneelle.

”Voittoisassa ideassa bisneksessä on arvoa ja se tekee ihmiset onnelliseksi kodeissaan”, luonnehti tuomariston puheenjohtaja, Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen voittajaa.

Palkinnoksi voittaja sai 1500 euroa.

Toiseksi kilpailussa sijoittui Eero Jääskeläisen Oree Oy. Oree Oy tuottaa pesukemikaaleja niin kuluttajille kuin yrityksille. Kuluttajille on suunnattu Fure® – autonhoitotuotesarja, joka on Oree Oy:n omistama tavaramerkki. Yrityksille Oree tuottaa private label -tuotteita ja suurempia määriä esimerkiksi autopesuloille.

”Hyvä tuotelinja, asiakaskunta mietitty ja olemassa. Ala on kuitenkin vaikea ja laajasti kilpailtu”, Kinnunen tiivisti tuomariston näkemykset.

Toiseksi sijoittunut Eero Jääskeläinen sai 1000 euroa.

Kolmanneksi sijoittui VAMKissa opiskelevien Robin Bulzin, Sonia Smolinskan, Linda Herrmannovan, Kasper Kumpulaisen, Arttu Koskela-Koiviston ja Daan Pladetin idea Cuppa. Ryhmälle palkintorahaa kertyi 500 euroa.

Kärkitrio, paras pitchaus ja yleisön suosikki palkittuina.

Parhaaksi pitchaukseksi tuomaristo valitsi Adrien Hustachen ja viiden muun tamperelaisen opiskelijan Journey in HEL -konseptin, joka esittelee Suomea lentojen välissä Helsinki-Vantaan lentoasemalle jääville turisteille.

”Eläväinen ja innostava esitys, selkeä esitys hyvästä ideasta”, tuomaristo totesi.

”Kuten aina päätöksen tekeminen oli todella vaikeaa. Finalistien ideat olivat vaihtelevia ja kattoivat elämän eri osa-alueet”, kilpailun tuomariston puheenjohtaja Pertti Kinnunen kuvailee kilpailua kokonaisuudessaan.

Kinnusen mukaan finalistien liikeideat olivat hyviä, mutta jotkut kaipaavat muun muassa liiketoimintamallin kehittämistä sekä mahdollisesti kumppaneita toteutuakseen.

SeAMKin vararehtori Elina Varamäki kiitti mukaan lähteneitä opiskelijoita ja toivoi kilpailun laajenevan entisestään tulevina vuosina.

”SeAMKin puolesta haluan lämpimästi kiittää kaikkia kilpailijoita. Kilpailussa on nähty erittäin hyviä ideoita ja liiketoimintamalleja. Toivottavasti saamme tulevaisuudessa lisää ammattikorkeakouluja mukaan kilpailuun”

Alkuperäisen GrowUp-kasvukilpailun spin offina syntynyt GrowUp Students järjestetään nyt toisen kerran. Samalla kilpailu laajentui Etelä-Pohjanmaan ulkopuolelle, kun Vaasan ja Tampereen ammattikorkeakoulut kutsuttiin kilpailuun mukaan. Kukin ammattikorkeakoulu lähettää karsinnoistaan kilpailun finaaliin neljä parasta. Myös finaalin tuomaristossa oli edustus kaikista kolmesta.

Kilpailun järjestävät yhteistyössä Seinjoen ammattikorkeakoulu, Into Seinäjoki, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari ja Seinäjoki Entrepreneurship Society SeiES kumppaneinaan Myynninmaailma ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa.

Finaalipäivässä kuultiin myös yrittäjä Joni Nelimarkkaa ja Bayerncar Oy:n tarinaa.
Finaalitapahtuman jännityksen keskelle juonsi lisää iloa ja eloa SeAMKin Pauliina Mäntylä.