GrowUp Students -kilpailun voitot lähituotteiden sekä mielenterveyspalveluiden alustaratkaisuille

kategoria: Hakijalle
Kaksi miestä esiintyy kameralle.
Teamsissä järjestetyn finaalitapahtuman key note -puheen piti Myynninmaailman toimitusjohtaja Ville Orrenmaa. Tapahtuman juonsi Tapio Seppä-Lassila Into Seinäjoesta.

Korkeakouluopiskelijoiden kasvu- ja liikeideakilpailu GrowUp Students huipentui virtuaaliseen finaalitapahtumaan keskiviikkona 15. helmikuuta. Loppukilpailussa oli mukana kaikkiaan yhdeksän opiskelijoiden liikeideaa ja kuusi jo toimivaa yritystä. Kilpailijoita oli tänä vuonna Seinäjoen ammattikorkeakoulusta (SeAMK), Satakunnan ammattikorkeakoulusta (SAMK), Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK) ja Tampereen yliopistosta.

Lähituotanto helpommin löydettäväksi

Ideasarjan voittajaksi kilpailun tuomaristo valitsi SAMKin opiskelijoiden Julia Mathlinin ja Essi Laurellin Cropcorn-nimisen alustaratkaisun. Verkkopalvelun ideana on tarjota kuluttajille keino löytää paikallisten ruuantuottajien sekä myös muiden pienyrittäjien tarjontaa ja tapahtumia. Tuomariston puheenjohtajan, Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Tomi Kohtasen mukaan idea oli hyvin esitelty ja sen taustaselvitys hyvin tehty.

”Näimme tuomaristossa, että idea voi tuoda ratkaisuja tälläkin hetkellä keskusteluissa olevaan maataloustuotteiden hintojen ongelmiin lisäämällä kuluttajien osuutta asiakkaina. Samalla palvelu voi auttaa maatalousyrityksiä myös sivuelinkeinojen kehittämisessä”, Kohtanen kertoo.

Ideasarjan toisella palkinnolla palkittiin niin ikään SAMKin opiskelija Kasperi Laineen idea LighthouseOS, joka on kevyt ja helppokäyttöinen käyttöjärjestelmä. Käyttöjärjestelmän avulla kokemattomatkin tietokoneen käyttäjät pääsevät alkuun ja sillä voidaan palauttaa myös vanhemmatkin tietokoneet takaisin käyttöön.

Terveyspalveluilla kärkisijoille

Toimivien yritysten sarjassa kärkisijat vietiin terveys- ja hyvinvointipalveluiden verkkosovelluksilla. Voittajaksi tuomaristo valitsi Elias Palpatzisin, Eero Haikosen ja Timo Hartikaisen (Tampereen yliopisto) Brightlife Oy:n. Brightlife kehittää ja tuottaa mielenterveyspalveluiden saatavuutta ja laatua tehostavaa verkkoalustaa, jossa avuntarvitsijat ja avunantajat (psykoterapeutit) voivat helposti ja turvallisesti kohdata toisensa.

Tomi Kohtasen mukaan yritys on jo lupaavan pitkällä kehitystyössään. Alusta yhdistää tärkeän palvelun ja digitaalisuuden mahdollisuudet.

”Brightlifella on vahva tiimi, jonka sitoutuminen näkyi monipuolisesti koko kilpailu- ja sparrauspäivän. Lisäksi yrityksen taustalla toimii asiantunteva Advisory Board”, Kohtanen kertoo.

Yrityssarjan toisena palkittiin SAMKin opiskelija Ollipekka Kivin ja hänen yrityksensä Etäterveysasema Kätevä. Tuomaristo kiitti idean jalostumista yritystoiminnaksi, jossa on hyödynnetty yhteyksiä terveydenhuollon tietokantoihin sekä avautuneita tilaisuuksia reseptien uusinnan helpottamiseksi.

Sarjojen voittajat palkittiin tuhannella euron ja toiseksi sijoittuneet 500 euron stipendillä.

Ensimmäinen GrowUp Students vuonna 2017

GrowUp Students on kasvukilpailu ja valmennusprosessi opiskelijoiden yritysideoille ja valmiille yrityksille. Kilpailussa opiskelija saa asiantuntijoilta henkilökohtaista ohjausta liikeidean ja liiketoiminnan kirkastamiseen, kehittämiseen ja mittaamiseen.

GrowUp Students on saanut alkunsa Etelä-Pohjanmaalla useampana vuonna järjestetystä menestyksekkäästä pk-yritysten Grow Up -kasvuyrityskilpailusta.

GrowUp Students -kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2017 Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vuonna 2018 mukaan tulivat Vaasan ja Tampereen ammattikorkeakoulut.

GrowUp Students 2022 -kilpailun järjestivät yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Vaasan ammattikorkeakoulu, Into Seinäjoki, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari sekä LähiTapiola.