Kulttuurituottajien innovaatioviikolla ideoitiin tapahtumakonsepteja

kategoria: Yleinen
Noin 50 hengen ryhmäkuva portaissa.
Lehtorit Jaana Liukkonen ja Jussi Kareinen sekä opiskelijat juhlistamassa hyvin onnistunutta innovaatioviikkoa.

SeAMKin kulttuurituottajien ensimmäisen vuoden opintoihin kuuluu viikon kestävä kulttuurituottajien innovaatioviikko. Innovaatioviikon aikana opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat tulevia tapahtumia ennalta jaetuissa tuotantoryhmissä. Jokainen ryhmä saa toimeksiantajan ja oikean työelämän toimeksiannon. Innovaatioviikko starttaa loppu lukuvuoden kestävän tuotantotyöskentelyurakan.

Kulttuurituotannon lehtori Jussi Kareinen koordinoi ensimmäisen vuoden tuotantoja. Hän vastaa kollegansa lehtori Jaana Liukkosen kanssa kulttuurituottajien innovaatioviikon vetämisestä. Jussi on tyytyväinen kuluneeseen viikkoon.

– Olen erityisen iloinen siitä, että yhdestäkään ryhmästä ei tarvitse olla huolissaan. Kaikki ryhmät pääsivät maaliin ja esitettyjen ideoiden mukana oli myös muutamia loistavia konsepti-ideoita. Isoimpana huomiona tältä vuodelta on se, että ryhmät ovat keskenään tasaisia ja niissä nähtiin hyvää sitoutumista ja työskentelyä, Jussi summaa.

Vahvaa työelämäyhteistyötä

Yksi tämän lukuvuoden toimeksiantajista on Into Seinäjoki. Heidän toiveenaan on tapahtuma, jonka avulla saataisiin elävöitettyä Seinäjoen keskusta-aluetta ja piristettyä keskustan liikkeiden liiketoimintaa. Toivotun tapahtuman kohderyhmänä ovat opiskelijat ja nuoret aikuiset.

Into Seinäjoen tuotantoryhmän vastuutuottajana toimii Saga Seppälä. Hänen mielestään oikeat työelämän toimeksiannot ovat hyvä asia.

– On ollut tosi jees, koska tehdään oikeasti jotain konkreettista. Tekemisessä on ihan erilainen motivaatio, kun tietää että tapahtuma tullaan oikeasti järjestämään.

Innovaatioviikko huipentuu perjantaina pidettäviin esityksiin, joissa toimeksiantajille esitellään viikon aikana keksityt ideat. Inton tuotantoryhmä on viikon aikana ideoinut ja suunnitellut tulevaa tapahtumaa ja nyt heillä on kasassa kolme eri tapahtumaehdotusta.

– Ollaan suunniteltu erilaisia tapahtumaideoita ja vähän jo suunniteltu visuaalisia ilmeitä. Into Seinäjoki antoi meille aika pienet raamit suunnitteluun, mikä on ollut meidän mielestä hyvä asia. Kohderyhmä on myös tavallaan helppo, koska me itse kuulumme siihen. Haasteena onkin ollut pitää mielessä ajatus, että emme tee tätä tapahtumaa itsellemme vaan muille kohderyhmään kuuluville.

Tämän lukukauden tuotannoissa toimeksiantajina ovat Into Seinäjoki, POP-pankki, Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistys SELMU, Seinäjoen kaupunginorkesteri, Seinäjoen kulttuuripalvelut, Seinäjoen museot sekä SPR Länsi-Suomen piiri. Tuotannoista valmistuvat tapahtumat järjestetään kevään 2024 aikana.

Kolme ihmistä tekemässä ryhmätyötä kannettavilla tietokoneilla pöydän ääressä.
Into Seinäjoen tuotantoryhmä työn touhussa.