Urheiluliiketoiminnan opetussuunnitelma

Tutustu alla tarkemmin urheiluliiketoiminnan suuntauman opetussuunnitelmaan.

Urheiluliiketoiminnan modulit

1 Urheiluliiketoiminta 10 op

  • Urheilujohtaminen 5 op
  • Urheilumarkkinointi 3 op
  • Urheilijan brändi rakentaminen 2 op

2 Digimarkkinointi 10 op

  • Web-suunnittelu 4 op
  • Digitaalinen markkinointi 3 op
  • Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen 3 op

3 Tietojohtaminen 10 op

  • Toiminnanohjausjärjestelmät 4 op
  • Tietojohtaminen 3 op
  • Liiketoimintatiedolla johtaminen 3 op

4 Urheiluliiketoiminnan erityispiirteet 10 op

  • Urheilu ja talous 4 op
  • Urheilujuridiikka 3 op
  • Urheiluteknologia 3 op

5 Projektinhallinta 10 op

  • Peliliiketoiminta 3 op
  • Ketterä projektinhallinta 2 op
  • Urheilun projekti 5 op
  • Moduli tarjoaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen urheiluliiketoiminnan perusteista, johtamisesta ja markkinoinnista. Opiskelija oppii urheilun ja liikunnan merkityksen yksilölle ja yhteiskunnalle, urheiluorganisaatioiden johtamisen sekä urheilun tuotteistamisen ja taloudelliset erityispiirteet. Lisäksi perehdytään urheilijan henkilöbrändin rakentamiseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen.
  • Kurssit ja sisällöt:
    • Urheilujohtaminen: urheilun historia, yhteiskunnallinen merkitys, vapaaehtoistyö, organisaation johtaminen ja urheilu tuotteena.
    • Urheilumarkkinointi: urheilumarkkinoinnin erityispiirteet, tapahtuman markkinointi, sponsorointi, sidosryhmäsuhteet.
    • Urheilijan brändin rakentaminen: henkilöbrändin rakentaminen, sosiaalinen media, vaikuttajamarkkinointi, itsetuntemus.
  • Moduli keskittyy digitaalisen markkinoinnin ja verkkopalveluiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija oppii verkkosivujen suunnittelun ja julkaisemisen, digitaalisen markkinoinnin kanavat, työkalut ja strategiat sekä digitaalisen markkinoinnin mittaamisen ja analytiikan perusteet.
  • Kurssit ja sisällöt:
    • Web-suunnittelu: verkkopalvelun käytettävyys, saavutettavuus, suunnittelu, tuottaminen ja teknologiat
    • Digitaalinen markkinointi: digitaalisen markkinoinnin muodot, verkko-, some- ja sisältömarkkinointi
    • Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen: Työkalut, mittariston suunnittelu, riskit ja haasteet sekä mittaaminen viestinnän ja johtamisen välineenä.
  • Moduli antaa opiskelijalle valmiudet tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen johtamisen tukena. Opiskelija oppii tietojohtamisen käsitteet ja mallit, toiminnanohjausjärjestelmien käytön sekä liiketoimintatiedolla johtamisen ja data-analytiikan perusteet.
  • Kurssit ja sisällöt:
    • Toiminnanohjausjärjestelmät: yritysten prosessit, tilaus-toimitusketjun hallinta, toiminnanohjausjärjestelmien käyttö sekä modulien väliset integraatiot.
    • Tietojohtaminen: keskeiset käsitteet ja mallit, tiedon luonne, tasot ja muodot, tietoresurssit ja -virrat, tietohallinto.
    • Liiketoimintatiedolla johtaminen: liiketoimintatiedon hallinta, data-analytiikan peruskäsitteet ja menetelmät, BI-työkalut, analytiikan perusteet.
  • Moduli syventää osaamista urheilun erityiskysymyksissä, kuten urheilujuridiikassa, urheiluteknologiassa ja talousnäkökulmissa. Opiskelija perehtyy urheilun oikeudellisiin perusteisiin, teknologian hyödyntämiseen suorituskyvyn ja vammojen ennaltaehkäisyssä sekä talouden hallintaan.
  • Kurssit ja sisällöt:
    • Urheilu ja talous: yksilöurheilijan ja organisaatioiden talouden hallinta, taloussuunnittelu, yhdistysten talouden suunnittelu.
    • Urheilujuridiikka: urheiluoikeuden perusteet, sopimusoikeudelliset kysymykset, kurinpito ja sanktiot, urheiluyhdistysten toiminta.
    • Urheiluteknologia: suorituskyvyn kehittäminen, vammojen ennaltaehkäisy, eettisyys urheiluteknologiassa.
  • Moduli kehittää projektinhallinnan osaamista urheiluliiketoiminnan ja pelialan konteksteissa. Opiskelija oppii peliliiketoiminnan perusteet ja ketterän projektinhallinnan menetelmiä. Opiskelijat myös toteuttavat urheiluliiketoiminnan kehitysprojektin.
  • Kurssit ja sisällöt:
    • Peliliiketoiminta: pelialan liiketoiminnan käsitteet, liiketoimintamallit, markkinointi, alan erityispiirteet ja haasteet.
    • Ketterä projektinhallinta: ketterän projektinhallinnan periaatteet, menetelmät (esim. Scrum), projektin suunnittelu ja toteutus, laadunhallinta sekä skaalaus.
    • Urheilun projekti: projektin suunnittelu, toteutus ja johtaminen, projektinhallinnan menetelmät, tiedonhallinta, tietosuoja ja eettisyys, projektin arviointi ja dokumentointi.