SeAMK Talk: SeAMK Master School - Mitä pitää sisällään tekniikan YAMK-opinnot?

Elisa Kannasto

Tervetuloa SeAMK Master Schoolin podcast esittelyjen pariin, tänään puhutaan tekniikasta. Olen koulutuspäällikkö Elisa Kannasto Master Schoolista ja minulla on täällä mukana tekniikan YAMK yliopettaja Petteri Mäkelä, Petteri kerro meille kuka sinä olet.

 

Petteri Mäkelä

Joo, olen Petteri Mäkelä ja Seinäjoen ammattikorkeakoulussa yliopettajana, opetan pääasiassa tietotekniikkaa ja ohjelmointia AMK tutkinnossa, mutta sitten myös ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa olen YAMK yliopettajana tekniikan alan tutkinnoissa. Siinä on teknologiaosaamisen johtaminen, rakentamisen YAMK ohjelma ja sitten on vielä automaatiotekniikan YAMK ohjelma.

 

Elisa Kannasto

Ja nämä ovat kaikki insinööritutkintoja eikö niin.

 

Petteri Mäkelä

Joo nämä ovat insinööritutkintoja kyllä.

 

Elisa Kannasto

Minkälaisia tai minkälainen pohjatutkinto pitää olla, että pääsee näihin?

 

Petteri Mäkelä

No rakentamisen puolelle täytyy olla rakennustekniikan AMK insinööritutkinto tai rakennusinsinööritutkinto opisto puolelta. Sitten siinä on muutamia muita rakentamiseen liittyviä tutkintoja. Rakennusarkkitehti tutkinto oli yksi ja sitten on vielä tietysti rakentamisen diplomi-insinööri tutkinnot.

 

Elisa Kannasto

Miten teknologiaosaamisen johtaminen? Mitä siihen vaaditaan?

 

Petteri Mäkelä

Joo, siinä on kanssa AMK insinööritutkinto, opistoinsinööri tutkinnot. Sitten on luonnontieteiden alan yliopistotutkinnot, siis maisteritutkinnot ja diplomi-insinööritutkinnot.

 

Elisa Kannasto

Aivan ja sitten meillä täällä Master Schoolissa niin on aina se 2 vuoden työkokemusvaatimus hakijoilta.

 

Petteri Mäkelä

Joo kyllä.

 

Elisa Kannasto

No kenelle nämä ohjelmat ovat? Minkälainen opiskelija tulee YAMK tekniikantutkintoa opiskelemaan?

 

Petteri Mäkelä

Joo he ovat työelämässä lähes poikkeuksetta semmoisessa tehtävässä, että heillä on halu kehittyä ja päästä eteenpäin siinä omassa työssään, aika usein esimiestehtävissä, mutta myös asiantuntijan tehtävissä.

 

Elisa Kannasto

Ja minkälaista osaamista meillä on sitten tarjolla heille?

 

Petteri Mäkelä

Erilaista johtamiseen liittyvää osaamista, kehittämiseen liittyvää osaamista, asiantuntijuutta, esimerkiksi automaatiotekniikassa mennään automaatiotekniikan asiassa pidemmälle, robotiikassa tuotanto automaatiossa ja niin edelleen. Vastaavasti teknologiaosaamisen johtamisen puolella projektinhallinnassa. Sitä opiskellaan enemmän mitä on AMK tutkinnossa ja sitten siellä on teolliseen internetiin liittyviä kursseja. Samoin tuotekehityksen johtamiseen.

 

Elisa Kannasto

Olen ymmärtänyt että, meille tulee aika monenlaisia asiantuntijoita alueen ja sitten myös laajemmin eri yrityksistä. Niin varmaan myös se verkosto mitä he tarjoavat toisilleen alkaa olemaan aika arvokas.

 

Petteri Mäkelä

Se on erittäin tärkeää ja sitä meidän valmistuvat opiskelijat, kun heitä haastatellaan, niin sitä he pitää kaikkein tärkeimpänä, että he tutustuvat täällä muihin vastaavissa tehtävissä työskenteleviin ihmisiin eri yrityksissä ja se kyllä tuottaa pääomaa tänne koko alueelle ja näille ihmisille itselleen.

 

Elisa Kannasto

Miten koet itse yliopettajana, että vieläkö meidän YAMKin opiskelijat pystyy opettamaan sinulle jotain?

 

Petteri Mäkelä

Ilman muuta kyllä siellä koko ajan oppii paljon. Itse opetan tuota teollisen internetin kurssia. Siinä on hauska huomata, että ala kehittyy koko ajan tosi nopeasti eteenpäin ja se on hieno nähdä, miten näitä teknologioita on otettu käyttöön eri yrityksissä myös täällä Etelä-Pohjanmaan alueella.

 

Elisa Kannasto

Nyt on pakko kysyä, mitä te käsittelette teollisen internetin kurssilla?

 

Petteri Mäkelä

Siinä on erilaisia ratkaisuja millä pystytään liiketoimintaa parantamaan teollisen internetin tai IOT:n avulla.

 

Elisa Kannasto

Minä olen itse aina välillä tässä tekniikasta pihalla, niin tekisi mieli vieläkin enemmän poimia, että mitäs kaikkea siellä teillä on, mutta sitten olen huomannut, että siellä on ohjelmistokehitystä ainakin ja tämmöistä. Eli koodaako opiskelijat vai onko se enemmän sitten muuta?

 

Petteri Mäkelä

Taustathan opiskelijoilla on hyvin erilaiset ja toiset tulee konetekniikan taustalta. Sitten automaatiotekniikka, tietotekniikka ja monet muut tekniikan alueet. Koodausta tekee tietysti vaan ne, jolloin sitten tietotekniikan tai automaatiotekniikan taustaa, mutta siellä on hyvin paljon erilaisia valinnaisia kursseja, mitä opiskelijat voi sitten ottaa, että siellä on konetekniikan opiskelijoille sopivat kurssit erikseen ja sitten tietotekniikan opiskelijoille sopivat.

 

Elisa Kannasto

Nämähän ei oikeastaan meidän ohjelmissamme rajoitu vain siihen mitä me tarjoamme, vaan meidän opiskelijoille on aina campus onlinen ja avoimen ylemmän AMKin kurssitkin tarjolla.

 

Petteri Mäkelä

Kyllä.

 

Elisa Kannasto

Millä tavalla näissä ohjelmissa opiskellaan eli opiskelijat ovat töissä kuitenkin pääosin ja tekee päätoimisen työn ohessa näitä opintoja niin millä tavalla he pystyvät osallistumaan?

 

Petteri Mäkelä

Hyvin vaihtelevasti, meillä on paljon verkko opintoja tarjolla, mutta sitten on myös semmoisia kursseja tarjolla missä pääosin ollaan läsnä. Mutta niihin on yleensä sitten hybridi osallistumismahdollisuus. Jonkun verran on sitten joissakin kursseissa laboratorio työskentelyä, mikä vaatii sitten läsnäolon.

 

Elisa Kannasto

Minkälaisia labroja löytyy meiltä SeAMKilta?

 

Petteri Mäkelä

Automaatiotekniikassa on tietysti robotiikan laboratorio, tuotantoautomaation laboratoriot mitä paljon käytetään sitten rakennustekniikassa, on joitakin. YAMK kursseissa joitakin asioita mitä siellä laboratoriossa sitten käydään. Esimerkiksi rakennusfysiikkaan liittyen.

 

Elisa Kannasto

Entä jos opiskelijalla on joku ajatus opinnäytetyöstä, mihin sitten mahdollisesti tarvitsee laboratoriota, niin onko heillä mahdollisuus tämmöiseen?

 

Petteri Mäkelä

Kyllä ja paljon käytettykin, että siihen löytyy mahdollisuuksia kyllä.

 

Elisa Kannasto

Joo, nyt kun mentiin näihin opinnäytetöihin, niin sehän on aika valtava kokonaisuus siellä meidän opinnoissamme ja aika iso osa sitä niin. Minkälaisista aiheista opinnäytetöitä voisi tekniikan alalla tehdä?

 

Petteri Mäkelä

Aika usein ne liittyvät erilaiseen kehittämiseen, saattaa olla teknologian kehittämistä, mutta sitten hyvin usein myös työelämän kehittämistä siihen organisaatioon liittyen. Esimerkiksi saattaa olla niin, että esimerkiksi tuotantoyrityksessä otetaan uusi toiminnanohjausjärjestelmä käyttöön. Siihen liittyvä kehitystyö tai sitten saattaa olla ihan henkilöstöjohtamiseen liittyviä asioita, mitä näissä opinnäytetöissä sitten käsitellään.

 

Elisa Kannasto

Ja aika useinhan ne tehdään sinne omaan organisaatioon.

 

Petteri Mäkelä

Joo kyllä lähes poikkeuksetta tehdään omaan työpaikkaan, mutta on myös joitakin tapauksia, että se opinnäytetyön aihe on sitten haettu muualta.

 

Elisa Kannasto

Aivan. Joskus on semmoisia juttuja, että organisaatio ei vaikka halua lähteä, kun halutaan salata kaikki tiedot ja muutenkin tämmöistä niin sitten opiskelija saattaa hakea muualta sen toimeksiannon tai sitten meilläkin saattaa olla yhteistyöyrityksiä, jotka mielellään sitten tarjoavat opiskelijalle jonkun.

 

Petteri Mäkelä

Joo, kyllä näin on.

 

Elisa Kannasto

Kuinka paljon teet yritysyhteistyötä työssäsi?

 

Petteri Mäkelä

Jonkun verran ajoittain aika paljonkin, että olen myös mukana TKI hankkeissa. Elikkä tutkimus ja kehityshankkeissa ja niissä on hyvin paljon yritysyhteistyötä.

 

Elisa Kannasto

Ja nehän ovat yleensä tänne meidän alueemme yrityksiin.

 

Petteri Mäkelä

Joo kyllä.

 

Elisa Kannasto

Joo miten yritykset ja opiskelijat niin, kuinka tämän alueen yritykset ottavat sitten meidän opiskelijoitamme sinne? Onko opiskelijan helppo edetä esimerkiksi uralla YAMK-tutkinnolla? Ymmärretäänkö yrityksissä mikä arvo tällä on?

 

Petteri Mäkelä

On aika usein, nämä opiskelijat tuleekin tänne esimerkiksi teknologiaosaamisen johtamiseen tai rakentamiseen sen takia, että haluan olla päästä urallansa eteenpäin. Monesti on sillä tavalla, että he ovat saaneet jo sen. Edenneet seuraavalle tasolle ja sitten hakevat siihen koulutusta, mutta joskus myös päinvastoin, että ensin käydään YAMK-koulutusta ja sen jälkeen sitten sen kautta pätevöidytään tai saadaan uutta osaamista ja päästään sitten uusiin tehtäviin.

 

Elisa Kannasto

Ja siis tekniikan alalla nyt on aivan valtava osaajapula, että siihen tässä yritetään koko ajan ratkaisuja antaa, kun koulutetaan lisää.

 

Petteri Mäkelä

Näin on ja kyllä meillä semmoinen tuntuma on, että me teemme varsin merkittävää työtä tänne paikallisiin yrityksiin ja kyllä laajemminkin.

 

Elisa Kannasto

Kyllä pysytään vielä siellä opinnoissa, niin nykyään puhutaan paljon kansainvälisyydestä ja kansainvälisistä mahdollisuuksia ja kotikansainvälisyydestä, niin onko meidän tekniikan YAMK tutkinnoissa kansainvälisyyttä tai mahdollisuuksia?

 

Petteri Mäkelä

Se on asia mitä meidän täytyy kehittää. Kyllä sitä on jonkun verran. Siellä on esimerkiksi ajoittain tämmöisiä vaihto ohjelmia, että pääsee esimerkiksi viikon intensiivikurssilla ulkomaille.

 

Elisa Kannasto

Joo nämä intensiivijaksot on nyt tullut SeAMKissa tosi suosituiksi, koska meidän työssäkäyvillä opiskelijoilla ei välttämättä ole mahdollisuus irrottaa kokonaista lukukautta vaihtoon lähtemiseen ja paljonhan on perheellisiäkin näissä meidän vanhemmissa opiskelijoissa, jotka jo työssä käy niin silloin ei välttämättä puoli vuotta erasmuksen parissa olekaan se ykkösvaihtoehto, mutta halutaan silti kokea toisenlainen opiskeluympäristö tai tämmöinen mahdollisuus opiskella englanniksi, vaikka se yks viikko ja siihen meillä on tarjolla tilaisuuksia. Olin tuossa mukana Global Master Schoolissa, joka on meillä tuolla liiketalouden puolella, mutta sinnekin tekniikan opiskelijoitakin lähti mukaan, ja he kokivat sen tosi arvokkaaksi kokemukseksi. Entä kuuluuko kieliopintoja ollenkaan tähän tutkintoon?

 

Petteri Mäkelä

Vieraita kieliä ei ole näissä tutkinnoissa, mutta sitten on kehittäminen ja tutkiminen, missä sitten valmistaudutaan opinnäytetyön tekemiseen siinä, käydään tutkimusmenetelmiä lävitse, pohditaan sitä opinnäytetyön kirjoittamista ja siinä tulee sitten jonkun verran äidinkieleen liittyviä kysymyksiä.

 

Elisa Kannasto

Kirjoittaminen tuntuu monelle isolta kynnykseltä. Niin onko sitä paljon tässä tutkinnossa?

 

Petteri Mäkelä

Kyllä sitä jonkun verran on ja etenkin opinnäytetyössä, sitä kirjoittamista sitten on aika paljon, mutta siihen myös tarpeen vaatiessa meillä aika paljon tarjotaan tukea siihen. Meillä on semmoisia opinnäytetöiden teho lauantai tai missä viestinnän opettajat sitten tarjoavat apuansa siihen kirjoittamistyöhön, mutta toisaalta niin, jos sitä kirjoittamista on vähän tehnyt, niin tämä on kyllä erinomainen mahdollisuus siihen, että sitä omaa kirjoitustaitoa voi parantaa sekin on tärkeä asia millä on sitten merkitystä siellä omassa työelämässä ja eteenpäin pääsemisessä.

 

Elisa Kannasto

Niin monella siinä vaiheessa, kun työelämässä kehittyy se oma ura positio, niin saattaakin käydä niin, että siihen tulee raportointia ja hankehakemuksia ja vastaavaa. Niin siinäkin mielessä kirjoittaminen on tärkeä taito ja koska niin kun ainakin tuolla muissakin YAMK-opinnoissa siellä on paljon keskustelua ja muuta, niin sillä lailla voisi sanoa, että myös vuorovaikutustaidot kehittyvät näissä.

 

Petteri Mäkelä

Kyllä joo näissä kursseissa on paljon tehtäviä mihinkä liittyy keskustelu ja siinä on sitten mahdollisuus jakaa omia kokemuksiaan ja kuullaan myös muilta, miten muissa yrityksissä toimitaan.

 

Elisa Kannasto

Niin tässähän tapahtuu semmoista oppimista ehkä myös yritysten kesken, että kun kuullaan mitenkä muualla tehdään joku juttu ja voidaan viedä sitä sinne omiin töihin sovellettuna.

 

Petteri Mäkelä

Kyllä.

 

Elisa Kannasto

Minkälaista palautetta opiskelijoilta on kuulunut? Se mainitsitkin tuolla aiemmin, että siitä on tullut palautetta, että kun tämä verkostoituminen on huippujuttu, mutta mitä muuta palautetta opiskelijat antavat?

 

Petteri Mäkelä

Me on saatu oikein hyvää palautetta tästä tosiaan tämä muihin ihmisiin tutustuminen ja sitten opintojaksot mitä meillä on niin. Niitä on pidetty erittäin hyvinä ja laadukkaina. Meillä on hyvät opettajat, sitten hyvä asia on sekin, että siinä on paljon valinnan mahdollisuuksia. Toiset saattavat olla enemmän kiinnostuneita opintojaksoista, jotka liittyvät sinne asiantuntijuuden kehittämiseen ja sitten taas toiset saattavat olla kiinnostuneita johtamiseen liittyvistä kursseista ja molempia on tarjolla.

 

Elisa Kannasto

Tarjolla niin nämähän ei ole mitään 100 ihmisen massakursseja vaan oikeasti semmoisia missä opiskelija ja ohjaaja on kontaktissa ja tutustuu.

 

Petteri Mäkelä

Opiskelijamäärät vaihtelevat hyvin paljon. Joskus saattaa olla 10 opiskelijaa jollakin opintojaksolla. Joskus sitten saattaa olla kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen ihmistä.

 

Elisa Kannasto

Mutta siinäkin vielä sitten hyödynnetään varmaan pienryhmiä ja just käydään sitä ajatusten jakamista, että ei ole semmoista luentoja, joissa vaan kirjoitetaan opettajan perässä.

 

Petteri Mäkelä

Ei se semmoista ole, että kyllä siinä itse pääsee ja joutuukin osallistumaan sitten.

 

Elisa Kannasto

Kyllä. No tuleeko sinulla mieleen jotain omia opinnäytetöitä mitä olet ohjannut tai uratarinoita opiskelijoista mitä haluaisit kertoa, että en ole hirveän kauan ollut tässä positiossa niin en ole kuin lukenut muutaman uratarinan sieltä meidän verkkosivuiltamme ja joitain tietysti mitä on opiskelijoita kohdannut niin kuullut heiltä. Mutta tuleeko mieleen jotain mitä haluaisit kertoa inspiraatioksi hakijalle?

 

Petteri Mäkelä

Opinnäytetöistä niin ensimmäisenä tulee mieleen tuotekehityksen johtamiseen liittyvät opinnäytetyöt. Mitä olen itse päässyt muutaman ohjaamaan. Näissä tapauksissa niin opiskelija on siellä omassa yrityksessään päässyt eteenpäin ja nimenomaan tuotekehitysasioissa. On hyvin erityyppisiä opinnäytetöitä, sitten taas ihan toisen tyyppisiä on semmoiset, meillä on paloesimiehet, jotka on käynyt paloalan ammattikorkeakoulututkinnon. He ovat myös hakukelpoisia ja heitä meillä on aika paljon ollut ja heidän opinnäytetöistään on myös paljon sitten oppinut paloturvallisuuteen liittyviä asioita.

 

Elisa Kannasto

Tärkeitä tietoja aina mitä me opimme opinnäytetöistä, kun me ohjaamme niitä. Se on minustakin tosi mielenkiintoista, kun pääsee tutustumaan moneen eri alaan ja sellaisiin töihin ja organisaatioihin mihin ei ole omaa kosketuspintaa. Siinä kun opiskelijoiden opinnäytetöitä lukee ja arvioi ja sparraa.

 

Petteri Mäkelä

Joo.

 

Elisa Kannasto

Minkälainen opinnäytetyö prosessi on? Sinäkin ohjaat aika paljon opinnäytetöitä, niin mitä tarkoittaa, kun ohjaa opinnäytetöitä?

 

Petteri Mäkelä

No opiskelijan kannalta siinä ensin mietitään opinnäytetyön aihetta ja se tapahtuu siinä ensimmäisen opiskeluvuoden aikana ja sitten kun se aihe on hyväksytty niin siihen tehdään tutkimussuunnitelma. Siis lyhytsuunnitelma missä pohditaan sitä, että mikä sen opinnäytetyön tavoite on ja minkälaisia menetelmiä siinä työssä sitten tullaan käyttämään. Sen jälkeen nimitetään ohjaaja sille opinnäytetyölle ja opinnäytetyö pääsee alkuun ja sillä lailla toimitaan sitten, että opinnäytetyön ohjaaja ja kirjoittaja on säännöllisesti vaikka 2–3 viikon välein yhteydessä toisiinsa ja opinnäytetyön ohjaaja antaa sitten koko ajan palautetta siitä opinnäytetyöstä ja ohjaa eteenpäin. Tällä tavalla se opinnäytetyö menee sitten maaliin asti sujuvasti.

 

Elisa Kannasto

Kyllä ja nämä prosessit ovat hirveän erilaisia eri opiskelijoiden ja ohjaajienkin kohdalla, että tämä on ehkä se ideaali missä se pysyy sillä lailla. Hallussa ja hallinnassa koko ajan, mutta on myös niitä, mulla on tullut esimerkiksi vastaan semmoisia, että opiskelija on kerran käyttänyt idean, sitten sitä on sparrattu ja yhtäkkiä mulla onkin ollut jo sähköpostissa aika lailla valmis työ, jota on päässyt kommentoimaan, että ne ovat tosi yksilöllisiä reittejä. mainitsitkin muuten tuolla opiskelijoista, että heillä on valinnanvaraa siinä tutkinnossa, niin eikö tämä ole just se, että varmistetaan että se on aika yksilöllinen? Se että mitenkä omaa osaamista pystyy kehittämään.

 

Petteri Mäkelä

Nimenomaan näin ja tässä täytyy muistaa, että opiskelijat tulee erilaisilta taustoilta, että toiset opintojaksot sopivat paremmin niille, jotka vastaavat esimerkiksi tuotannon suunnittelusta tai tuotannon johtamisesta yrityksessä ja toiset taas niille, joka tekee ohjelmistokehitystä.

 

Elisa Kannasto

Ja tätä vartenhan meillä on sitten oma opinto-ohjaaja, joka käy sen henkilökohtaisen opintosuunnitelman opiskelijan kanssa. sinäkin YAMK yliopettajana myös sitten sparraat vähän siitä uran näkökulmasta, että sehän tunnet kaikki meidän opiskelijamme, jotka tulee tekniikan puolelle.

 

Petteri Mäkelä

Joo, kyllä tätä keskustelua käydään opiskelijoiden kanssa opintojen eri vaiheissa.

 

Elisa Kannasto

Just näin. Hei mikä sinun työssäsi on parasta YAMK yliopettajana?

 

Petteri Mäkelä

Opiskelijoiden kanssa toimiminen silloin kun saan pitää kursseja YAMK opiskelijoille. Se on mielenkiintoista. Ja samoin toi opinnäytetöiden ohjaaminen ja sitten opinnäytetöiden aiheiden pohtiminen yhdessä opiskelijoiden kanssa. Siinä minä opin myös näistä yrityksistä aika paljon.

 

Elisa Kannasto

Joo, olen muutamalta yliopettaja kysynyt, että mikä niillä on lempparipaikka täällä meidän kampuksellamme niin. Mikä sinulle olisi? mikä täällä kampuksella on parasta? Onko se sinulle stereotyyppisesti joku tekniikan labra vai?

 

Petteri Mäkelä

No laboratoriot monesti, mutta sitten joskus nuo luentosalit, että silloin kun sattuu olemaan isompi porukka mitä opetan niin toi sininen luentosali tuossa Frami F:ssä niin se on. Se on hieno.

 

Elisa Kannasto

Tämä on hauska koska minä rakastan sitä keltaista isoa auditoriota. Hei kiitos, onko vielä jotain mitä haluat nostaa tai kertoa semmoiselle insinööri AMK tutkinnon omaavalle tyypille, joka tuolla miettii, että pitäisikö lähteä kehittämään omaa osaamista ja ehkä SeAMK?

 

Petteri Mäkelä

Kannattaa ilman muuta. Opiskelijat, jotka on meiltä valmistunut YAMK tutkinnosta on ollut erittäin tyytyväisiä tähän meidän opetukseemme ja se opetus on antanut niille paljon tässä, opiskelu on antanut paljon. He on saanut uusia kontakteja, paljon uutta osaamista, mikä on vienyt heitä eteenpäin työelämässä.

 

Elisa Kannasto

Ja eikös näin, että tutkinto on puolitoista vuotta 2 vuotta.

 

Petteri Mäkelä

Suurin piirtein tämän verran useimmilla menee 2 vuotta joo.

 

Elisa Kannasto

Hei kiitos Petteri ja kiitos kaikille, että kuuntelitte ja me jatkamme täällä YAMK yliopettaja Petteri Mäkelän kanssa meidän opintojen kehittämistä.